Problematika hlasových a řečových obtíží a jejich prevence u tlumočníků z pohledu logopeda - preliminární studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F15%3A73579960" target="_blank" >RIV/61989592:15410/15:73579960 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Problematika hlasových a řečových obtíží a jejich prevence u tlumočníků z pohledu logopeda - preliminární studie
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je analýza šetření (hodnocených pomocí subjektivních i objektivních kritérií) zaměřených na identifikaci hlasových a řečových obtíží studia tlumočnictví jakožto specifické skupiny hlasových profesionálů, a to ve vztahu k prevenci hlasových poruch a hlasové hygieně. Metodologie: pomocí dotazníkového šetření zaměřeného na identifikaci hlasových a řečových obtíží a subjektivní posouzení jejich případného dopadu na jejich profesní výkon byli hodnoceni studenti oboru tlumočnictví, kteří byli následně podrobeni analýze jejich hlasového a celkového komunikačního projevu pomocí přímého pozorování a analýzy videozáznamu. Z výsledné analýzy mimo jiné vyplývá, že se mezi hlasovými profesionály objevují objektivní potíže při užívání hlasu, které jsou v některých případech i chronické. Většina studentů hodnotí svůj hlasový projev subjektivně jako průměrný, značně ovlivněný psychosomatickými faktory narušujícími jejich výkon v oblasti exekutivních a kognitivních funkcí a dále dialektem. Některé ze subjektivních pocitů výrazně souvisejí s případnými projevy hlasových poruch. Analýza videozáznamů mnohdy prokázala nesoulad subjektivního hodnocení vlastního projevu s objektivní skutečností a představou o hlasové a řečové profesionalitě. Výsledky mimo jiné sloužily ke stanovení dalších edukačních a osvětových cílů v oblasti hlasové a řečové prevence a k zachycení případných odchylek, a to i na základě komparace těchto preliminárních dat s výsledky obdobně zaměřených šetření realizovaných oddělením logopedie.
Název v anglickém jazyce
The issue of voice and speech difficulties and their prevention in interpreters from the perspective of speech and language therapist - preliminary study
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to analyze the research (evaluated using both subjective and objective criteria) aimed at identifying voice and speech difficulties in students of interpreting as a specific group of voice professionals, in relation to the prevention of voice disorders and voice hygiene. Methodology: using a questionnaire aimed at the identification of voice and speech difficulties and subjective evaluation of their potential impact on their professional performance the students of interpreting were evaluated, whose voice and overall communication were analyzed using direct observation and analysis of the video. From the analysis of the results, inter alia, that there are objective difficulties in the use of voice in voice professionals, in some cases even persisting. Most students subjectively evaluate their vocal expression as average, significantly influenced by psychosomatic factors disrupting their performance in executive and cognitive functions, and by dialect. Some of the subjective feelings are strongly associated with some symptoms of voice disorders. Analysis of the video revealed a common mismatch comparing subjective assessment of their own speech with objective reality and their conception of voice and speech professionalism. Among other things, the results served to establish more educational and public awareness goals in the area of voice and speech prevention, and the identification of any deviations, even on the basis of a comparison of these data with the results of preliminary, similarly oriented research conducted by the department of speech and language therapy.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Logopedia Silesiana
ISSN
2300-5246
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
46-58
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—