Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Problematika hlasových a řečových obtíží a jejich prevence u tlumočníků z pohledu logopeda - preliminární studie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F15%3A73579960" target="_blank" >RIV/61989592:15410/15:73579960 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Problematika hlasových a řečových obtíží a jejich prevence u tlumočníků z pohledu logopeda - preliminární studie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem příspěvku je analýza šetření (hodnocených pomocí subjektivních i objektivních kritérií) zaměřených na identifikaci hlasových a řečových obtíží studia tlumočnictví jakožto specifické skupiny hlasových profesionálů, a to ve vztahu k prevenci hlasových poruch a hlasové hygieně. Metodologie: pomocí dotazníkového šetření zaměřeného na identifikaci hlasových a řečových obtíží a subjektivní posouzení jejich případného dopadu na jejich profesní výkon byli hodnoceni studenti oboru tlumočnictví, kteří byli následně podrobeni analýze jejich hlasového a celkového komunikačního projevu pomocí přímého pozorování a analýzy videozáznamu. Z výsledné analýzy mimo jiné vyplývá, že se mezi hlasovými profesionály objevují objektivní potíže při užívání hlasu, které jsou v některých případech i chronické. Většina studentů hodnotí svůj hlasový projev subjektivně jako průměrný, značně ovlivněný psychosomatickými faktory narušujícími jejich výkon v oblasti exekutivních a kognitivních funkcí a dále dialektem. Některé ze subjektivních pocitů výrazně souvisejí s případnými projevy hlasových poruch. Analýza videozáznamů mnohdy prokázala nesoulad subjektivního hodnocení vlastního projevu s objektivní skutečností a představou o hlasové a řečové profesionalitě. Výsledky mimo jiné sloužily ke stanovení dalších edukačních a osvětových cílů v oblasti hlasové a řečové prevence a k zachycení případných odchylek, a to i na základě komparace těchto preliminárních dat s výsledky obdobně zaměřených šetření realizovaných oddělením logopedie.

  • Název v anglickém jazyce

    The issue of voice and speech difficulties and their prevention in interpreters from the perspective of speech and language therapist - preliminary study

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this paper is to analyze the research (evaluated using both subjective and objective criteria) aimed at identifying voice and speech difficulties in students of interpreting as a specific group of voice professionals, in relation to the prevention of voice disorders and voice hygiene. Methodology: using a questionnaire aimed at the identification of voice and speech difficulties and subjective evaluation of their potential impact on their professional performance the students of interpreting were evaluated, whose voice and overall communication were analyzed using direct observation and analysis of the video. From the analysis of the results, inter alia, that there are objective difficulties in the use of voice in voice professionals, in some cases even persisting. Most students subjectively evaluate their vocal expression as average, significantly influenced by psychosomatic factors disrupting their performance in executive and cognitive functions, and by dialect. Some of the subjective feelings are strongly associated with some symptoms of voice disorders. Analysis of the video revealed a common mismatch comparing subjective assessment of their own speech with objective reality and their conception of voice and speech professionalism. Among other things, the results served to establish more educational and public awareness goals in the area of voice and speech prevention, and the identification of any deviations, even on the basis of a comparison of these data with the results of preliminary, similarly oriented research conducted by the department of speech and language therapy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Logopedia Silesiana

  • ISSN

    2300-5246

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    46-58

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus