Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Úskalí tvorby dotazníků pro děti a dospívající: zkušenosti z ohniskových skupin

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F16%3A73580467" target="_blank" >RIV/61989592:15410/16:73580467 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Úskalí tvorby dotazníků pro děti a dospívající: zkušenosti z ohniskových skupin

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Diagnostika a psychologické posuzování lidí je nedílnou součástí psychologické praxe i výzkumu. Jednou ze specifických oblastí tvorby diagnostických nástrojů je otázka posuzování dětí a dospívajících. Příspěvek na příkladu analýzy procesu vytváření nového dotazníku pro žáky 7. tříd ZŠ ilustruje některá úskalí tvorby posuzovacích nástrojů u dětské populace. Analýza výpovědí žáků v rámci ohniskových skupin při ověřování nového dotazníku poukázala na význam některých zásad pro tvorbu položek určených pro mládež. Patří mezi ně jednoduché, konkrétní a jednoznačné otázky/položky, které minimalizují riziko více možných výkladů, položky s malými nároky na abstrakci a zobecňování, menší počet významově stejných či podobných položek a minimální využívání cizích termínů. Jako nezbytné se ukazuje také ověření srozumitelnosti a způsobu chápání významu položek respondenty. To je možné uskutečnit např. pomocí ohniskových skupin.

  • Název v anglickém jazyce

    Difficulties of children and adolescent questionnaires creation: experience from focus groups

  • Popis výsledku anglicky

    Diagnosis and assessment is an integral part of psychological practice and research. One of the specific areas is creating of diagnostic tools for assessment of children and adolescents. The aim of this paper is to illustrate some of the difficulties in creating of self-assessment questionnaires for child population, based on the experiences with the process of creating a new questionnaire for pupils of 7th grade of elementary school. We created new “Potential of entrepreneurial competencies questionnaire” (PPK-7T), tool that detects the presence of key prerequisites, abilities and skills of 7th and 8th grades pupils, which can be seen as a starting point (potential) of future entrepreneurial competencies. During the verification of the questionnaire, we implemented two focus groups with 63 primary school pupils (7th grade). The results pointed to several problematic issues of diagnosis in children and adolescents. In conclusion, it is appropriate to apply some principles for questionnaire items when creating assessment tools for children and adolescents. These principles include use of 1) simple, specific and unambiguous questions/items that minimize the risk of multiple possible interpretations, 2) items with low demands on abstraction and generalization, 3) fewer semantically identical or similar items, and 4) minimal use of foreign terms. The verification of clarity of and understanding the items by respondents shows also as necessary. This can be done e.g. by applying the focus groups.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Psychologie a její kontexty

  • ISSN

    1803-9278

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    87-98

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus