Úskalí tvorby dotazníků pro děti a dospívající: zkušenosti z ohniskových skupin
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F16%3A73580467" target="_blank" >RIV/61989592:15410/16:73580467 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úskalí tvorby dotazníků pro děti a dospívající: zkušenosti z ohniskových skupin
Popis výsledku v původním jazyce
Diagnostika a psychologické posuzování lidí je nedílnou součástí psychologické praxe i výzkumu. Jednou ze specifických oblastí tvorby diagnostických nástrojů je otázka posuzování dětí a dospívajících. Příspěvek na příkladu analýzy procesu vytváření nového dotazníku pro žáky 7. tříd ZŠ ilustruje některá úskalí tvorby posuzovacích nástrojů u dětské populace. Analýza výpovědí žáků v rámci ohniskových skupin při ověřování nového dotazníku poukázala na význam některých zásad pro tvorbu položek určených pro mládež. Patří mezi ně jednoduché, konkrétní a jednoznačné otázky/položky, které minimalizují riziko více možných výkladů, položky s malými nároky na abstrakci a zobecňování, menší počet významově stejných či podobných položek a minimální využívání cizích termínů. Jako nezbytné se ukazuje také ověření srozumitelnosti a způsobu chápání významu položek respondenty. To je možné uskutečnit např. pomocí ohniskových skupin.
Název v anglickém jazyce
Difficulties of children and adolescent questionnaires creation: experience from focus groups
Popis výsledku anglicky
Diagnosis and assessment is an integral part of psychological practice and research. One of the specific areas is creating of diagnostic tools for assessment of children and adolescents. The aim of this paper is to illustrate some of the difficulties in creating of self-assessment questionnaires for child population, based on the experiences with the process of creating a new questionnaire for pupils of 7th grade of elementary school. We created new “Potential of entrepreneurial competencies questionnaire” (PPK-7T), tool that detects the presence of key prerequisites, abilities and skills of 7th and 8th grades pupils, which can be seen as a starting point (potential) of future entrepreneurial competencies. During the verification of the questionnaire, we implemented two focus groups with 63 primary school pupils (7th grade). The results pointed to several problematic issues of diagnosis in children and adolescents. In conclusion, it is appropriate to apply some principles for questionnaire items when creating assessment tools for children and adolescents. These principles include use of 1) simple, specific and unambiguous questions/items that minimize the risk of multiple possible interpretations, 2) items with low demands on abstraction and generalization, 3) fewer semantically identical or similar items, and 4) minimal use of foreign terms. The verification of clarity of and understanding the items by respondents shows also as necessary. This can be done e.g. by applying the focus groups.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Psychologie a její kontexty
ISSN
1803-9278
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
87-98
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—