Subjektivní vnímání moderní didaktické techniky, přínosy a limity jejího využití v kognitivních strukturách studentů učitelství na PdF UP v Olomouci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73581652" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73581652 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2017/01/06.pdf" target="_blank" >https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2017/01/06.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2017.006" target="_blank" >10.5507/tvv.2017.006</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Subjektivní vnímání moderní didaktické techniky, přínosy a limity jejího využití v kognitivních strukturách studentů učitelství na PdF UP v Olomouci
Popis výsledku v původním jazyce
Vzdělávání učitelů je jedním z klíčových problémů současných věd o výchově. Obecně převládá přesvědčení, že kvalita především počátečního (initial teacher training) vzdělávání učitelů výrazně ovlivňuje kvalitu vzdělávání na školách, kde učitelé působí. Zásadní změna pojetí vzdělávání učitelů po roce 1989 spočívající v implementaci přístupů založených na výkonu (performance-based) přinesla do českého školství novou obecnou kategorii kompetence – hovoří se o kompetencích žáků, o kompetencích učitelů. Ústřední myšlenkou této změny je přechod od hodnocení výstupů vzdělávání prostřednictvím míry osvojení předepsaných obsahů k hodnocení prostřednictvím profesních kompetencí - konkrétních kritérií chování, konkrétních výkonů (Janík, 2005). Nejednotné definování profesních kompetencí učitele zahrnující výčty způsobilostí, vlastností učitelů, dovedností atd. sumarizuje T. Janík ve smyslu komplexní potencionality k úspěšnému „efektivnímu“ vykonávání učitelské profese. (Janík, 2005). Jednou z klíčových rovin či komponent spoluvytvářejících profesní kompetence učitele jsou také subjektivní teorie učitele (učitelovy implicitní teorie, učitelovo myšlení) (Clark, Peterson 1986) či učitelovo přesvědčení (teacher beliefs). Právě utváření vztahu učitele k výchově a vzdělávání v procesu pregraduální přípravy učitelů jako součást obecnějšího procesu budování a proměn jeho subjektivních teorií jsou klíčovým problémem tohoto článku.
Název v anglickém jazyce
Subjective Perception of Modern Education Technologies, Benefits and Limits of Their Employment in Cognitive Structures of Students in Teacher Training at Faculty of Education, Palacky University Olomouc
Popis výsledku anglicky
Teacher training is one of crucial issues of contemporary educational science. The general conviction is that mainly the quality of initial teacher training significantly influences the quality of teaching at schools at which teachers work. The paradigm shift in terms of concept of teacher training after 1989 (which was based in the implementation of performance-based approaches) brought a new general category – a competence – into the Czech education (we speak about pupils’ and teachers’ competences). The central thought of this change is the transition from the evaluation of results of education via the measure of acquisition of prescribed content to the evaluation via professional competences – concrete criteria of behavior, concrete performances (cf. Janík, 2005). A divided definition of teacher’s professional competences which include lists of qualifications, attributes and skills, etc. is summarized by T. Janík in a sense of a complex potentiality to “effective” performance of teacher’s profession (Janík, 2005). One of crucial levels (or components) which co-create teacher’s professional competences are also teacher’s implicit theories (or teacher’s thinking – Clark, Peterson, 1986) or teacher beliefs. It is the very creation of the teacher’s relationship with the education in the process of pre-gradual teacher training as a component of a more general process of building and changing of their subjective theories that is the crucial issue of the present article.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Trendy ve vzdělávání 2017
ISBN
—
ISSN
1805-8949
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
35-43
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Bukovanský mlýn
Datum konání akce
25. 5. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—