Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Subjektivní vnímání moderní didaktické techniky, přínosy a limity jejího využití v kognitivních strukturách studentů učitelství na PdF UP v Olomouci

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73581652" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73581652 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2017/01/06.pdf" target="_blank" >https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2017/01/06.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2017.006" target="_blank" >10.5507/tvv.2017.006</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Subjektivní vnímání moderní didaktické techniky, přínosy a limity jejího využití v kognitivních strukturách studentů učitelství na PdF UP v Olomouci

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vzdělávání učitelů je jedním z klíčových problémů současných věd o výchově. Obecně převládá přesvědčení, že kvalita především počátečního (initial teacher training) vzdělávání učitelů výrazně ovlivňuje kvalitu vzdělávání na školách, kde učitelé působí. Zásadní změna pojetí vzdělávání učitelů po roce 1989 spočívající v implementaci přístupů založených na výkonu (performance-based) přinesla do českého školství novou obecnou kategorii kompetence – hovoří se o kompetencích žáků, o kompetencích učitelů. Ústřední myšlenkou této změny je přechod od hodnocení výstupů vzdělávání prostřednictvím míry osvojení předepsaných obsahů k hodnocení prostřednictvím profesních kompetencí - konkrétních kritérií chování, konkrétních výkonů (Janík, 2005). Nejednotné definování profesních kompetencí učitele zahrnující výčty způsobilostí, vlastností učitelů, dovedností atd. sumarizuje T. Janík ve smyslu komplexní potencionality k úspěšnému „efektivnímu“ vykonávání učitelské profese. (Janík, 2005). Jednou z klíčových rovin či komponent spoluvytvářejících profesní kompetence učitele jsou také subjektivní teorie učitele (učitelovy implicitní teorie, učitelovo myšlení) (Clark, Peterson 1986) či učitelovo přesvědčení (teacher beliefs). Právě utváření vztahu učitele k výchově a vzdělávání v procesu pregraduální přípravy učitelů jako součást obecnějšího procesu budování a proměn jeho subjektivních teorií jsou klíčovým problémem tohoto článku.

  • Název v anglickém jazyce

    Subjective Perception of Modern Education Technologies, Benefits and Limits of Their Employment in Cognitive Structures of Students in Teacher Training at Faculty of Education, Palacky University Olomouc

  • Popis výsledku anglicky

    Teacher training is one of crucial issues of contemporary educational science. The general conviction is that mainly the quality of initial teacher training significantly influences the quality of teaching at schools at which teachers work. The paradigm shift in terms of concept of teacher training after 1989 (which was based in the implementation of performance-based approaches) brought a new general category – a competence – into the Czech education (we speak about pupils’ and teachers’ competences). The central thought of this change is the transition from the evaluation of results of education via the measure of acquisition of prescribed content to the evaluation via professional competences – concrete criteria of behavior, concrete performances (cf. Janík, 2005). A divided definition of teacher’s professional competences which include lists of qualifications, attributes and skills, etc. is summarized by T. Janík in a sense of a complex potentiality to “effective” performance of teacher’s profession (Janík, 2005). One of crucial levels (or components) which co-create teacher’s professional competences are also teacher’s implicit theories (or teacher’s thinking – Clark, Peterson, 1986) or teacher beliefs. It is the very creation of the teacher’s relationship with the education in the process of pre-gradual teacher training as a component of a more general process of building and changing of their subjective theories that is the crucial issue of the present article.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Trendy ve vzdělávání 2017

  • ISBN

  • ISSN

    1805-8949

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    35-43

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Místo konání akce

    Bukovanský mlýn

  • Datum konání akce

    25. 5. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku