Proteosyntéza eukaryot: hledání cesty od znalosti pojmů k hlubšímu porozumění buněčným procesům ve výuce biologie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73584490" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73584490 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proteosyntéza eukaryot: hledání cesty od znalosti pojmů k hlubšímu porozumění buněčným procesům ve výuce biologie
Popis výsledku v původním jazyce
V následující didaktické kazuistice se seznámíme s výukovou situací z hodiny biologie na gymnáziu, která proběhla ve volitelném semináři v maturitním ročníku. Tématem analyzované výukové situace je proteosyntéza eukaryot, tedy molekulární proces, kterým v eukaryotických buňkách vznikají bílkoviny. Problematika buněčné a molekulární biologie, do níž toto téma spadá, je pro žáky z obsahového hlediska velmi složitá (souhrnně viz Koba & Tweed, 2014). Proto se s využitím metodiky 3A (Janík et al., 2013) zaměříme pohledem ontodidaktické a psychodidaktické transformace vzdělávacího obsahu na možnosti jeho strukturace v rámci hodnocené výukové situace. Zároveň se pokusíme navrhnout vhodnou alteraci této výukové situace, která by s využitím prvků aktivního učení (srov. Knight & Wood, 2005; Freeman et al., 2014) žákům usnadnila hlubší a trvalejší porozumění procesu proteosyntézy.
Název v anglickém jazyce
Proteosynthesis in Eukaryotes: from remembering single facts to deeper understanding cell processes in biology instruction
Popis výsledku anglicky
This book chapter is introducing teaching and learning situation selected from the biology lesson (facultative biology seminar) at the grammar school (grade 12). The teaching and learning situation is focused on „Proteosynthesis in Eukaryotes“, i.e. molecular process of protein formation in eukaryotic cells. Cell and molecular biology is considered as very challenging and difficult for upper secondary school students (see Koba & Tweed, 2014). The teaching and learning situation is analysed using the 3A procedure from the perspective of the subject matter analysis and the review of pupils’ pre-scientific conceptions. We will suggest an alteration of the teaching and learning situation in the context of active learning (cf. Knight & Wood, 2005; Freeman et al., 2014) in order to promote deeper and more persistent pupils’ understanding of these molecular phenomena.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání
ISBN
978-80-210-8758-3
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
283-308
Počet stran knihy
463
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—