Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

„Jsem jiný, jsem slaný... a umřu dříve“ (dítě/žák s cystickou fibrózou v edukačním prostředí)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73588130" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73588130 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10342/pdf" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10342/pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2018-2-357" target="_blank" >10.5817/PedOr2018-2-357</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    „Jsem jiný, jsem slaný... a umřu dříve“ (dítě/žák s cystickou fibrózou v edukačním prostředí)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V současném pojetí společného vzdělávání může učitel vykonávat přímou pedagogickou činnost v diverzní společnosti &quot;různých&quot; žáků. Mezi nimi mohou být rovněž žáci a žákyně s cystickou fibrózou (CF). Jde o nevyléčitelné, progredující a smrtelné onemocnění, které svým nositelům přináší četné zásahy a limitace v každodenních aktivitách, včetně školských. Cílem přehledové studie je analyzovat, popsat a interpretovat vybrané oblasti života dětí, žáků/žákyní a studentů/studentek s tímto onemocněním, které mohou zakládat &quot;jinakost/odlišnost&quot; v edukačním procesu a prostředí. Metodický rámec byl naplněn analytickou, syntetickou a interpretační činností v podobě monografické procedury založené na rešeršní činnosti zahraničních odborných článků a studií v dostupných databázích. Mezi tematické oblasti, které mohou u osob s CF zakládat &quot;jinakost/odlišnost&quot;, byla zařazena témata symptomatologie CF, přístupu okolí (stigma/stigmatizace, viktimizace, postoje okolí apod.), dále subjektivity stavu (prožívání, osobní zkušenosti, strach ze smrti, strach z progrese onemocnění, úzkost, naděje, deprese, resilience, self-efficacy), oblast žáky s CF &quot;vyžadované&quot; podpory (psychologické, psychosociální, emoční, vztahové, rodičovské apod.) a rovněž specifika výchovně-vzdělávacího procesu. &quot;Jinakost/odlišnost&quot; popisovaná v rámci CF spočívá ve specifických potřebách žáků, které vyplývají z případných změn zdravotního stavu a postojů jejich okolí. Současný stav vzdělávání v našich podmínkách, který respektuje požadavek společného vzdělávání, by měl případné &quot;jinakosti/odlišnosti&quot; a rozdílnosti &quot;stírat&quot;, a to primárně efektivní pregraduální přípravou učitelů a kontinuálním vzděláváním v této oblasti.

  • Název v anglickém jazyce

    “I’m different, I’m salty... and I’m going to die earlier” (child/pupil with cystic fibrosis in educational environment)

  • Popis výsledku anglicky

    Within the present conception of inclusive education, a teacher might give lessons to a diverse group of “different” pupils. Pupils with cystic fibrosis (CF) might also be among them. CF is an incurable, progressive, and terminal illness imposing numerous limitations on everyday activities, including the school activities. The review study aims to analyse, describe, and interpret chosen life spheres of pupils and students with the illness, setting their “otherness/anotherness” in the educational process and environment. Methodological framework involved analytical, synthetic, and interpretative activities in the form of monographic procedure based on researching foreign papers and studies from available databases. Within thematic fields, that could bring about the “otherness/anotherness” in patients with CF, the following themes were covered: CF symptomatology, a community’s approach (stigma/stigmatization, victimization, community’s attitudes etc.), a person’s state subjectivity (experiencing, personal experience, the fear of death, the fear of the illness progression, anxiety, hope, depression, resilience, self-efficacy), support “required” by pupils with CF (psychological, psychosocial, emotional, relationship, parental, etc.), as well as the educational process specifics. The “otherness/anotherness” described within CF is grounded in the pupils’ specific needs following from potential health condition and community’s attitudes changes. The current state of our education, respecting the demand for inclusive education, should “settle/wipe off” possible differences and “otherness/anotherness”, primarily by means of effective pre-gradual teacher training and continuous educating in the given field.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogicka orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    357-381

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus