Učitelé základních škol a jejich subjektivní pohled na inovace ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73588327" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73588327 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://didinfo.net/images/DidInfo/files/didinfo_2018.pdf" target="_blank" >http://didinfo.net/images/DidInfo/files/didinfo_2018.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učitelé základních škol a jejich subjektivní pohled na inovace ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek seznamuje s výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jaký názor mají aprobovaní učitelé ICT na 2. stupni základních škol na vzdělávací obsah v této oblasti a jeho možné inovace. U respondentů nás zajímal jejich subjektivní názor na to, co by chtěli v této vzdělávací oblasti vyučovat, pokud by měli k této výuce k dispozici dostatečnou časovou dotaci. Jako výzkumná metoda byla zvolena Q-metodologie. Aprobovaným učitelům (n = 22) bylo předloženo 60 tzv. Q-typů, které představovaly jednak jednotlivá výuková témata podle RVP ZV, tak i možné obsahové inovace výuky. V rámci výzkumu byly porovnávány názory učitelů na důležitost jednotlivých Q-typů a byly určeny nejdůležitější a nejméně důležité Q-typy, získaná data byla také zkoumána pomocí zobecněné shlukové analýzy, kdy byly identifikovány dva názorové trendy. Výsledky výzkumu jsou také porovnávány s výsledky dalšího výzkumu, který zkoumal pohled žáků 9. ročníků základních škol (n = 262) na důležitost stejných výukových témat.
Název v anglickém jazyce
Teachers of ICT at the 2nd level of elementary schools and their subjective view of innovation in the educational field Information and communication technologies
Popis výsledku anglicky
The paper introduces the results of the research which try to find out what is the opinion of the approved teachers of ICT at the 2nd level of elementary schools on the educational content in this field and its possible innovations. We were interested in subjective opinion of respondents on what they would like to teach in this educational field if they had sufficient time support for this lesson. The Q-methodology was chosen as a research method. 60 so-called Q-types were presented to approved teachers (n = 22). Q-types represented both individual educational topics under FEP BE (The Framework Educational Programme for Basic Education) and possible content innovations in teaching. In the research, teachers' views were compared on the importance of individual Q-types, and the most important and least important Q-types were identified. The data obtained was also explored using a generalized cluster analysis when two opinion trends were identified. The results of the research are also compared with the results of further research examining the view of 9th grade students (n = 262) on the importance of the same learning topics.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník konference Didinfo 2018
ISBN
978-80-7494-424-6
ISSN
2454-051X
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
185-193
Název nakladatele
Technická univerzita v Liberci
Místo vydání
Liberec
Místo konání akce
Liberec
Datum konání akce
4. 4. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—