Připravenost učitelů základních škol na kurikulární změny ve výuce informatiky v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73589778" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73589778 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006" target="_blank" >10.5507/jtie.2018.006</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Připravenost učitelů základních škol na kurikulární změny ve výuce informatiky v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek pojednává o historii a současné podobě výuky informatiky na základních školách v České republice a dále se v návaznosti na uvedené skutečnosti zabývá vyhodnocením počáteční fáze výzkumného šetření, které je zaměřeno na obsah vzdělávání předmětu informatika na 2. stupni základních škol. Názory učitelů jsou zjišťovány ve vazbě na připravované kurikulární změny ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie na 2. stupni základních škol. V kontextu aktuálně plánované změny kurikula je cílem zjistit, která z probíraných anebo nově uvažovaných témat považují učitelé z praxe za významná a měla by být součástí výuky. Výzkum probíhá ve vazbě na existenci pracovní (neschválené) verze rámcového vzdělávacího programu – části týkající se informatiky a digitálních technologií. Z metodologického hlediska byla zvolena výzkumná metoda umožňující proniknout hlouběji pod povrch řešeného problému a místo obvykle užívaného dotazníkového šetření byla zvolena Q-metodologie. Respondentům byly předloženy karty s tématy odrážející učivo informatiky a informačních a komunikačních technologií, které v souladu s pravidly Q-metodologie třídili podle zadaných kritérií od nejdůležitějších po nejméně důležité. Následně byly jejich odpovědi vyhodnoceny. Z provedeného předvýzkumu se jeví, že učitelé informatiky zaměřují výuku převážně na osvojování uživatelských dovedností. Nejvíce preferovaná témata byla zaměřena na bezpečnost ve spojení s Internetem, obsahem kancelářských programů (textový a tabulkový editor, programy pro tvorbu prezentací atp.) a základní obsluhu počítače. Pozoruhodné je, že učitelé výuku algoritmizace a programování nevnímají jako nejvýznamnější součást současné výuky informatiky. Tyto skutečnosti nás vedou k přesvědčení o nutnosti pokračovat v započatých výzkumných pracích. V souladu se zjištěnými poznatky proběhla pro potřeby dalšího zkoumání optimalizace počtu q-typů (karet) – redukce z 90 na 60.
Název v anglickém jazyce
Readiness of Elementary School Teachers to Curriculum Changes in the Development of Teaching Informatics in Czech Republic
Popis výsledku anglicky
In this paper we discuss the history and current state of teaching informatics at basic schools in the Czech Republic; also we deal with the initial phase of the evaluation of the research which is focused on the content of educational subject informatics of the lower secondary education of basic schools. We are investigating the opinions of teachers concerning the readiness to curriculum changes in the educational area of informatics and communication technology of the lower secondary education of basic schools. In the context of topically planned curriculum change, our aim is to find out which of the topics that teachers go over or topics which are newly considered, experienced teachers regard as significant and should be inseparable part of teaching. The research is taking place in the connection with the existence of working (unauthorized) version of - Framework Education Programme – the part relevant to informatics and digital technologies. From the methodological point of view it was chosen a method that enable deeply pervade under the surface of solved problem and instead of usually used questionnaire research it was chosen Q – methodology. The respondents were presented cards with the themes reflecting the informatics and information and communication technologies schoolwork which in accordance with the rules of Q – methodology they sorted them from the most important to the least ones according to assigned criteria. Afterwards their answers were evaluated. This pre-research shows that informatics teachers focus the teaching mainly on learning user skills. The most favoured themes were focused on the safety in connection with the Internet, the content of office programmes (text editor and spreadsheet, programmes for giving presentations and the like) and basic computer operation. It is noteworthy that teachers do not view the teaching algorithm development and programming as the most significant part of current teaching informatics. These facts lead us to the conviction of necessity to continue the initiated research work. In accordance with the ascertained knowledge the optimization of the number q-types (cards) – the reduction from 90 to 60, went off for the need of the next exploration.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Technology and Information Education
ISSN
1803-537X
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
5-15
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—