Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Připravenost učitelů základních škol na kurikulární změny ve výuce informatiky v České republice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73589778" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73589778 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006" target="_blank" >10.5507/jtie.2018.006</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Připravenost učitelů základních škol na kurikulární změny ve výuce informatiky v České republice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek pojednává o historii a současné podobě výuky informatiky na základních školách v České republice a dále se v návaznosti na uvedené skutečnosti zabývá vyhodnocením počáteční fáze výzkumného šetření, které je zaměřeno na obsah vzdělávání předmětu informatika na 2. stupni základních škol. Názory učitelů jsou zjišťovány ve vazbě na připravované kurikulární změny ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie na 2. stupni základních škol. V kontextu aktuálně plánované změny kurikula je cílem zjistit, která z probíraných anebo nově uvažovaných témat považují učitelé z praxe za významná a měla by být součástí výuky. Výzkum probíhá ve vazbě na existenci pracovní (neschválené) verze rámcového vzdělávacího programu – části týkající se informatiky a digitálních technologií. Z metodologického hlediska byla zvolena výzkumná metoda umožňující proniknout hlouběji pod povrch řešeného problému a místo obvykle užívaného dotazníkového šetření byla zvolena Q-metodologie. Respondentům byly předloženy karty s tématy odrážející učivo informatiky a informačních a komunikačních technologií, které v souladu s pravidly Q-metodologie třídili podle zadaných kritérií od nejdůležitějších po nejméně důležité. Následně byly jejich odpovědi vyhodnoceny. Z provedeného předvýzkumu se jeví, že učitelé informatiky zaměřují výuku převážně na osvojování uživatelských dovedností. Nejvíce preferovaná témata byla zaměřena na bezpečnost ve spojení s Internetem, obsahem kancelářských programů (textový a tabulkový editor, programy pro tvorbu prezentací atp.) a základní obsluhu počítače. Pozoruhodné je, že učitelé výuku algoritmizace a programování nevnímají jako nejvýznamnější součást současné výuky informatiky. Tyto skutečnosti nás vedou k přesvědčení o nutnosti pokračovat v započatých výzkumných pracích. V souladu se zjištěnými poznatky proběhla pro potřeby dalšího zkoumání optimalizace počtu q-typů (karet) – redukce z 90 na 60.

  • Název v anglickém jazyce

    Readiness of Elementary School Teachers to Curriculum Changes in the Development of Teaching Informatics in Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper we discuss the history and current state of teaching informatics at basic schools in the Czech Republic; also we deal with the initial phase of the evaluation of the research which is focused on the content of educational subject informatics of the lower secondary education of basic schools. We are investigating the opinions of teachers concerning the readiness to curriculum changes in the educational area of informatics and communication technology of the lower secondary education of basic schools. In the context of topically planned curriculum change, our aim is to find out which of the topics that teachers go over or topics which are newly considered, experienced teachers regard as significant and should be inseparable part of teaching. The research is taking place in the connection with the existence of working (unauthorized) version of - Framework Education Programme – the part relevant to informatics and digital technologies. From the methodological point of view it was chosen a method that enable deeply pervade under the surface of solved problem and instead of usually used questionnaire research it was chosen Q – methodology. The respondents were presented cards with the themes reflecting the informatics and information and communication technologies schoolwork which in accordance with the rules of Q – methodology they sorted them from the most important to the least ones according to assigned criteria. Afterwards their answers were evaluated. This pre-research shows that informatics teachers focus the teaching mainly on learning user skills. The most favoured themes were focused on the safety in connection with the Internet, the content of office programmes (text editor and spreadsheet, programmes for giving presentations and the like) and basic computer operation. It is noteworthy that teachers do not view the teaching algorithm development and programming as the most significant part of current teaching informatics. These facts lead us to the conviction of necessity to continue the initiated research work. In accordance with the ascertained knowledge the optimization of the number q-types (cards) – the reduction from 90 to 60, went off for the need of the next exploration.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Technology and Information Education

  • ISSN

    1803-537X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    5-15

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus