Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mobbing a jeho role ve vnímání klimatu školy učiteli

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73593114" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73593114 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.karolinum.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=126608" target="_blank" >https://www.karolinum.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=126608</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.9" target="_blank" >10.14712/23363177.2019.9</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Mobbing a jeho role ve vnímání klimatu školy učiteli

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kvalita výchovně-vzdělávacího procesu úzce navazuje na celkovou kvalitu klimatu školy a interpersonálních vztahů. Stále více je ve vztahu ke školnímu prostředí skloňován také pojem mobbing, tedy šikana na pracovišti, kdy se jedná o formy psychických útoků mezi kolegy-učiteli. Pokud se tento negativní fenomén ve školním prostředí vyskytuje, jedná se o závažný etický problém, který může zásadním způsobem ovlivňovat kvalitu klimatu ve škole a tím pádem také fungování školy jako výchovně-vzdělávací instituce. Hlavním cílem naši studie bylo zmapovat, jak pedagogové v základních školách vnímají své pracoviště a interpersonální vztahy v něm. Dílčím cílem tohoto výzkumu, bylo zjistit, jak vnímají klima školy učitelé, kteří se stali oběťmi nebo svědky šikany svých kolegů v porovnání s pedagogy bez této negativní zkušenosti. K získání dat byla využita jednodimenzionální posuzovací škála měřící vnímání sociálního klimatu v pedagogickém sboru. K identifikování učitelů, kteří zažili šikanu na pracovišti (přihlížejících a obětí) byl použit dotazník negativních aktů NAQ-R (Negative Acts Questionnaire - revised). Výzkumný vzorek tvořilo 313 učitelů základních škol Olomouckého kraje, z toho 59 mužů a 254 žen. Výsledky šetření poukazují na to, že učitelé, kteří se ocitli v roli oběti či svědků mobbingu, vnímají klima pedagogického sboru významně negativněji než učitelé bez této negativní zkušenosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Workplace bullying and its role in the teacher’s perception of the school climate

  • Popis výsledku anglicky

    The quality of the education and training process is closely linked to the overall quality of the school climate and interpersonal relationships, and the concept of bullying in the workplace, is more and more related to the school environment when it involves forms of psychological attacks among teachers. It is logical that if this negative phenomenon occurs in the school environment, it is a serious ethical problem that can fundamentally influence the quality of the climate in the school and therefore also the functioning of the school as an educational institution. The main objective of our study was to map out how basic school teachers perceive their workplaces and interpersonal relationships within them. The partial aim of this research was to find out how school climate teachers perceived being victims or witnesses to the bullying of their colleagues compared to teachers without this negative experience.To obtain the data a one-dimensional assessment scale was used to measure the perception of the social climate among the teaching staff. A Negative Acts Questionnaire (NAQ-R) questionnaire was used to identify teachers who experienced bullying at the workplace (bystanders and victims). The research sample consisted of 313 basic school teachers from the Olomouc Region, of which 59 were men and 254 women. The results of the survey point to the fact that teachers who have been victims or witnesses of mobbing perceive the climate of the teaching staff significantly more negatively than teachers without this negative experience.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Orbis Scholae

  • ISSN

    1802-4637

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    109-126

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85072902188