Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vztah mezi šikanou na pracovišti, sebeúctou a hodnocením školního klimatu u ředitelů základních škol

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73601039" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73601039 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/PhdExistence2020.pdf" target="_blank" >https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/PhdExistence2020.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vztah mezi šikanou na pracovišti, sebeúctou a hodnocením školního klimatu u ředitelů základních škol

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ředitelé škol jsou klíčovým faktorem, který určuje kvalitu klimatu školy a vztahů v pedagogickém sboru. Pokud je prostředí nastaveno autoritativně, konkurenčně, bez dostatečné komunikace, vytváří to také prostor pro řadu konfliktů, ze kterých se mohou rozvinout projevy psychické agrese až se znaky šikany na pracovišti, a to jak v podobě mobbingu (šikana mezi kolegy), tak bossingu (šikana ze strany vedoucích pracovníků), příp. staffingu (šikana vedoucího pracovníka od podřízených). Výskyt tohoto fenoménu ve školním prostředí považujeme za závažný etický problém, který může zásadním způsobem ovlivnit fungování školy jako výchovně-vzdělávací instituce. Hlavním cílem naší studie bylo zmapovat, jak ředitelé základních škol vnímají své pracoviště a interpersonální vztahy v něm. K získání dat byla využita jednodimenzionální posuzovací škála měřící vnímání sociálního klimatu v pedagogickém sboru a Rosenbergová škála sebehodnocení. K identifikování ředitelů, kteří zažili šikanu na pracovišti, byl použit dotazník negativních aktů NAQ-R (Negative Acts Questionnaire – revised). Výzkumný soubor tvořilo 397 ředitelů základních škol, z toho 79 mužů a 318 žen. Výsledky výzkumného šetření poukazují na skutečnost, že mezi šikanou na pracovišti, vnímáním školního klimatu a sebeúctou u ředitelů základních škol existuje negativní korelace. Byly rovněž identifikovány genderové rozdíly.

  • Název v anglickém jazyce

    The Relationship between Workplace Bullying, Self-Esteem and School Climate in Headmasters of Primary Schools

  • Popis výsledku anglicky

    Headmasters are the key factor that determines the quality of the school climate and relationships among the teaching staff. If the environment is set authoritatively, competitively without adequate communication, it creates a space for a number of conflicts, from which they can develop from psychological aggression to the signs of bullying in the workplace, all in the form of mobbing (bullying among peers) and bossing ( bullying by managers), and sometimes staffing (bullying of a manager from subordinates). We consider the occurrence of this phenomenon in the school environment to be a serious ethical problem that can fundamentally affect the functioning of the school as an educational institution. The main objective of our study was to map out how primary school headmasters perceive their workplaces and interpersonal relationships within them. To obtain the data a one-dimensional assessment scale was used to measure the perception of the social climate among the headmasters and Rosenberg self-esteem scale. A Negative Acts Questionnaire (NAQ-R) was used to identify the headmasters who experienced bullying at the workplace. The research sample consisted of 397 primary school headmasters from Czech Republic, of which 79 were men and 318 women. The results of the survey point to the fact that there is a negative correlation between the workplace bullying, perception of school climate and self-esteem among the school headmasters. Gender differences were identified as well.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    PhD existence 10 - Sborník odborných příspěvků

  • ISBN

    978-80-244-5731-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    294-302

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Místo konání akce

    Filozofická fakulta UP v Olomouci

  • Datum konání akce

    3. 2. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku