Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra II.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73593274" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73593274 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_1-2018online.pdf" target="_blank" >https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_1-2018online.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra II.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek popisuje diskusi hlavních zjištění v rámci výzkumu zaměřeného na možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra (PAS) z pohledu logopeda, a to na základě srovnání se skupinami dětí se specificky narušeným vývojem řeči, lehkým stupněm mentálního postižení a dětí z typické populace. Odkazujeme přitom na nově vytvořený hodnotící nástroj využitelný nejenom v logopedické praxi a srovnáváme výsledná zjištění s dříve publikovaným předvýzkumem. Zjištěné výsledky svědčí o potvrzení některých deficitů vnímání na úrovni pragmatické jazykové roviny, zvláště ve vnímání proxemiky, stejně jako o překvapivých rozdílech mezi výkony dětí s poruchou autistického spektra vůči ostatním. S ohledem na variabilnost a zjištěná úskalí vyhodnocení sociálně-pragmatické jazykové informace doporučujeme opatrnost při evaluaci a interpretaci hodnocení pragmatické jazykové roviny nejenom u dětí s PAS.

  • Název v anglickém jazyce

    The options of the assessment of pragmatic communication level in children with autism spectrum disorder II. (Discussion of the main research outcomes from the percective of speech - language therapist)

  • Popis výsledku anglicky

    The article describes the main findings of the research focused on the possibility of evaluating the pragmatic level of communication in children with Autism Spectrum Disorder (ASD) from the point of view of speech-language therapist based on a comparison with groups of children with specific language impairment, a mild intellectual disability and typical children. We refer to the originally developed evaluation tool that can be used not only in speech-language therapy practice, and we compare the resulting findings with previously published pre-research. The findings show that some perceptual deficits at the level of the pragmatic language level, especially the recognition of the proxemics, as well as the surprising differences between performances of children with autism spectrum disorders compared to others, are confirmed. Given the variability and the identified pitfalls of evaluating socio-pragmatic language information, we recommend caution in evaluating and interpreting the pragmatic language level assessment not only in children with ASD.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA14-31457S" target="_blank" >GA14-31457S: Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    e-PEDAGOGIUM, An independent scientific journal for interdisciplinary research in pedagogy

  • ISSN

    1213-7758

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2018

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    7-15

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus