Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra (Hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73586646" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73586646 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra (Hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V předkládané odborné monografii přinášíme výzkumně podložené poznatky týkající se pragmatické jazykové roviny komunikace především u dětí s poruchou autistického spektra a možností jejího posuzování a objektivního hodnocení z pohledu logopeda v kontextu logopedické a speciálněpedagogické diagnostiky a intervence. Naše výzkumné předpoklady a zjištěné výsledky námi realizovaného terénního výzkumu komparujeme se skupinami dětí s vývojovou dysfázií, lehkým mentálním postižením a skupinou dětí z tzv. typické (dříve nazývané intaktní) populace. Akcentujeme provázanost pragmatické roviny komunikace s motorickými a percepčními determinanty a specifiky vybraných skupin dětí, především dětí s poruchami autistického spektra. Upozorňujeme na nezbytnost posuzování pragmatických jazykových a obecnějších komunikačních projevů nejen pomocí kvantitativně podloženého testování, ale především kombinací s individuálně zacíleným kvalitativně orientovaným pozorováním a přímou konfrontací s výpověďmi či celkovými expresivními projevy dětí. Publikace analyzuje možnosti hodnocení pragmatiky komunikace u dětí s poruchou autistického spektra, které rozšířuje jak teoretickou, tak aplikační bázi speciální pedagogiky, specificky logopedie, s přesahem do v příbuzných vědních oborů zabývajících se diagnostikou a intervencí poruch autistického spektra, narušeného vývoje řeči a mentálního postižení. Stejně tak slouží k posunu poznatků v okruhu dětí tzv. typické populace. Byl přitom sledován proinkluzivní přístup čelící nutnosti vypořádat se s rozmanitými individuálními odchylkami a deficity v oblasti diagnostiky pragmatiky komunikace. Logopedickou diagnostiku či diagnosticky orientovanou intervenci přitom považujeme za esenciální součást hodnocení komunikačních aspektů komplexní intervence u osob s poruchami autistického spektra.

  • Název v anglickém jazyce

    The Pragmatic Level of Language in Persons with Autism Spectrum Disorders (Assessment of a pragmatic language level in people with Autistm Spectrum Disorders from the point of view of a speech-language therapist)

  • Popis výsledku anglicky

    The scientific monograph presents an overview of research-based knowledge about the pragmatic level of communication especially in children with autism spectrum disorders and its evaluation and objective assessment by speech-language therapists as part of speech-language and special education diagnosis and intervention. The research assumptions and the results are based on a field research study and compared with groups of children with developmental dysphasia, mild intellectual disability, and a group of children representing the so-called typical (formerly called intact) population. An emphasis is on the link between the pragmatic level of communication and motor and perceptual determinants and specifics of selected groups of children, especially those with autism spectrum disorders. The authors emphasise the need for the assessment of pragmatic language and more general communication expressions not only by means of quantity-based testing, but primarily by combing with individually targeted quality-based observation and direct confrontation with children’s statements or expressions. The publication analyses the possibilities of assessment of communication pragmatics in children with autism spectrum disorders in order to extend both the theoretical and application base in special education and specifically in speech-language pathology, as well as in related scientific disciplines aimed at diagnosing and intervention in the area of autism spectrum disorders, language impairment, and intellectual disability. Another aim is to enlarge the body of knowledge about the typical population. The research reflected the pro-inclusive approach, which needs to address various individual peculiarities and deficits in the area of diagnosing communication pragmatics. Speech-language diagnosis or diagnostic-oriented intervention is regarded an essential component of assessing the communication aspects of a comprehensive intervention aimed at persons with autism spectrum disorders.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA14-31457S" target="_blank" >GA14-31457S: Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-244-5214-2

  • Počet stran knihy

    164

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS knihy