Souvislosti mezi úzkostností a akademickou úspěšností u vysokoškolských studentů učitelských oborů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73597732" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73597732 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1903/lll1903_studie1.pdf" target="_blank" >http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1903/lll1903_studie1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20190903007" target="_blank" >10.11118/lifele20190903007</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Souvislosti mezi úzkostností a akademickou úspěšností u vysokoškolských studentů učitelských oborů
Popis výsledku v původním jazyce
Téma akademické úspěšnosti je předmětem studia v mnoha různých kontextech a stále více se stává součástí četných odborných diskusí. Dosud byla popsána řada faktorů, které ji ovlivňují, přičemž jedním z nich je úzkost, ať již v podobě aktuálně prožívaného stavu, nebo osobnostního ladění. Ačkoliv se ukazuje, že úzkost negativně souvisí s akademickou úspěšností, tato problematika není v prostředí českých vysokých škol a univerzit zatím dostatečně prozkoumána. Cílem studie bylo analyzovat souvislost úzkostnosti s jednotlivými aspekty akademické úspěšnosti a ověřit možnou praktickou využitelnost těchto poznatků v rámci koncepce podpory akademické úspěšnosti u vysokoškolských studentů učitelských oborů. Sběr dat byl realizován prostřednictvím dvou nástrojů: dotazníkové metody vlastní konstrukce zjišťující akademickou úspěšnost a State-Trait Anxiety Inventory, Trait version (STAI-T; Spielberger, 1983). Výzkumný soubor byl tvořen 411 vysokoškolskými studenty učitelských oborů (průměrný věk 24,68; SD = 6,26, rozsah 19–54), z toho 76 muži a 335 ženami. Při zpracování dat byly použity následující statistické postupy: Pearsonova korelační analýza a regresní analýza. Výsledky ukázaly, že vyšší míra úzkostnosti se pojí s horšími dosaženými výsledky v kategorii nejhorší známka v posledním zimním semestru a v průběhu celého studia a dále pak, že nižší míra úzkostnosti souvisí s lepší schopností zorganizovat si čas na studium, s větším zapojením do dalších aktivit souvisejících se studiem, s lepší schopností zapadnout do třídního kolektivu, s adaptováním se na studijní život a také s lepší schopností zvládat celkové nároky studia.
Název v anglickém jazyce
The link between anxiety and academic achievement among university students of the teacher training programmes
Popis výsledku anglicky
The topic of academic success is the subject of study in many different contexts, and it is increasingly becoming part of numerous professional discussions. So far, there have been described several factors, one of which is anxiety, whether in the form of the currently-experienced state or the personality trait. Although it appears that anxiety affects academic success negatively, this issue is not sufficiently explored in the Czech universities. The study aimed to analyze the impact of anxiety on individual aspects of academic success and to verify the possible practical applicability of this knowledge in the context of the concept of supporting academic success among university students of the teacher training programmes. Data collection was carried out using two methods: the self-constructed questionnaire of academic achievement and the State-Trait Anxiety Inventory, Trait version (STAI-T, Spielberger, 1983). The research sample consisted of 411 undergraduate students (average age 24.68, SD = 6.26, range 19–54), out of which 76 were men and 335 women. We used the following statistical methods for data processing: Pearson correlation analysis and regression analysis. The results showed that higher rates of anxiety are associated with the worst grade in the last winter semester and throughout the study, and that a lower degree of anxiety is associated with a better ability to organize the time for study, greater involvement in other activities related to study, the ability to fit among the classmates, adapting to study life, and also improving the ability to handle the overall demands of learning.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
7-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—