Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Demographic predictors of public speaking anxiety among university students

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00136275" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00136275 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1007/s12144-024-06216-w" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/s12144-024-06216-w</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s12144-024-06216-w" target="_blank" >10.1007/s12144-024-06216-w</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Demographic predictors of public speaking anxiety among university students

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Public speaking is a crucial component of many higher education courses and is essential for students’ academic performance and future career success. Despite its importance, public speaking anxiety is a common issue among higher education students, adversely impacting their learning. Addressing this anxiety through targeted interventions, especially for the most at-risk students, is vital. This study provides insights into the demographic predictors of public speaking anxiety, using a sample of 1745 students from a large public university in the Czech Republic. We employed the Personal Report of Confidence as a Speaker in a short form to assess public speaking anxiety levels. Our multivariate regression analysis identified gender, type of high school, and study level as significant predictors of public speaking anxiety, whereas age, nationality, and field of study were not. The study found that women, non-binary individuals, graduates of academic high schools, and bachelor’s students are more prone to public speaking anxiety. These findings highlight the need for targeted intervention and support strategies for students with higher levels of public speaking anxiety.

  • Název v anglickém jazyce

    Demographic predictors of public speaking anxiety among university students

  • Popis výsledku anglicky

    Public speaking is a crucial component of many higher education courses and is essential for students’ academic performance and future career success. Despite its importance, public speaking anxiety is a common issue among higher education students, adversely impacting their learning. Addressing this anxiety through targeted interventions, especially for the most at-risk students, is vital. This study provides insights into the demographic predictors of public speaking anxiety, using a sample of 1745 students from a large public university in the Czech Republic. We employed the Personal Report of Confidence as a Speaker in a short form to assess public speaking anxiety levels. Our multivariate regression analysis identified gender, type of high school, and study level as significant predictors of public speaking anxiety, whereas age, nationality, and field of study were not. The study found that women, non-binary individuals, graduates of academic high schools, and bachelor’s students are more prone to public speaking anxiety. These findings highlight the need for targeted intervention and support strategies for students with higher levels of public speaking anxiety.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LX22NPO5101" target="_blank" >LX22NPO5101: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Current Psychology

  • ISSN

    1046-1310

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    43

  • Číslo periodika v rámci svazku

    30

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    25215-25223

  • Kód UT WoS článku

    001249434800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85196387314