Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aktuální témata a tendence v současné kresbě jako inspirace ve výuce výtvarné výchovy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73597795" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73597795 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201902-0002_aktualni_temata_a_tendence_v_soucasne_kresbe_jako_inspirace_ve_vyuce_vytvarne_vychovy.php" target="_blank" >https://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201902-0002_aktualni_temata_a_tendence_v_soucasne_kresbe_jako_inspirace_ve_vyuce_vytvarne_vychovy.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2019.013" target="_blank" >10.5507/tvv.2019.013</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Aktuální témata a tendence v současné kresbě jako inspirace ve výuce výtvarné výchovy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Z pohledu výtvarné výchovy je kresba důležitá jako jedna ze základních technik a taktéž jako nedílná součást vývoje dětského výtvarného projevu. V minulosti byla kresba používána jako komparativní nástroj, podle nějž se usuzovala celková technická zdatnost výtvarníka, byla vyučována jako technická dovednost, nutná ke zvládnutí dalších disciplín. Současná kresba (od 60./70. let do současnosti) není vymezena jednotnou definicí, je pro ni charakteristické používání tradičních prvků kresby jako je linie, skicování, proces myšlení a zkoumání, ovšem novými způsoby. Zároveň je kresba globálním vizuálním jazykem, jehož prvky nás obklopují v každodenním životě. Kvalitní výtvarný pedagog by měl mít přehled a alespoň základní orientaci v dějinách umění včetně současných tendencí. Cílem výzkumného projektu bylo posílit povědomí o výrazových i tematických možnostech současné kresby u budoucích výtvarných pedagogů a především zvýšit jejich zájem o aktuální kulturní a společenské přesahy ve výuce výtvarné výchovy a to prostřednictvím jejich aktivní tvůrčí činnosti. V souladu s očekáváním byla zaznamenána změna ve vnímání média kresby i v pojetí vyučovacích metod a prostředků kresby. Kresba už není studenty vnímána primárně jako technika, jejímž výsledkem má být realistické zpodobení viděného a kterou je nutné si právě v této podobě osvojit. Je vnímána šířeji ruku v ruce s využitím bohatší škály výrazových prostředků, které už nejsou ohraničené zanecháváním stopy v ploše, ale i v prostoru. Zvolená témata studenti hodnotili jako aktuální a s přesahem do osobní nebo celospolečenské sféry.

  • Název v anglickém jazyce

    Current Topics and Tendences in Contemporary Drawing as Inspiration in Visual Art Education

  • Popis výsledku anglicky

    From the point of view of art education, drawing is important as one of the basic techniques and also as an integral part of the development of children&apos;s art expression. In the past, drawing was used as a comparative tool, according to which the overall technical skill of the artist was judged, it was taught as a technical skill needed to master other disciplines. Contemporary drawing (from 60s to 70s) is not defined by a single definition, it is characterized by the use of traditional elements of drawing such as lines, sketching, thinking process and mapping process and in new ways. At the same time, drawing is a global visual language whose elements surround us in everyday life. A quality art teacher should have an overview and at least a basic orientation in the history of art, including contemporary trends. The aim of the project was to strengthen the awareness of the expressive and thematic possibilities of contemporary drawing among future art teachers and, above all, to increase their interest in current cultural and social overlaps in art education through their active creative activities. As expected, there was a change in the perception of the drawing medium as well as in the teaching methods and means of drawing. The drawing is no longer perceived by students primarily as a technique. It is perceived more broadly with the use of a wider range of expressive means that are no longer bounded by leaving a trace on a paper, but also in space. The selected topics of the project were evaluated by the students as up-to-date and overlapped into the personal or social sphere.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Trendy ve vzdělávání

  • ISSN

    1805-8949

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    "53–61"

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus