Kvalita ve vzdělávání jako téma (výtvarné) pedagogiky – současný stav řešení problematiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73600293" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73600293 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://f8a41b37-3228-4025-872f-f61b1c40af15.filesusr.com/ugd/01fd51_3f768513005c495ab7a1c0a6e4dfe311.pdf" target="_blank" >https://f8a41b37-3228-4025-872f-f61b1c40af15.filesusr.com/ugd/01fd51_3f768513005c495ab7a1c0a6e4dfe311.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kvalita ve vzdělávání jako téma (výtvarné) pedagogiky – současný stav řešení problematiky
Popis výsledku v původním jazyce
V kapitole byla identifikována řada faktorů kvalitní výtvarné edukace. Na úrovni praxe k nim patří kvalita učebních úloh, jež by měly být učitelem připravovány se znalostí kurikula, s ohledem na jeho cíle a s využitím kvalitních didaktických prostředků a inspiračních zdrojů. Se vzdělávacím obsahem je třeba pracovat intencionálně a s ohledem na všechny jeho úrovně – včetně těch složitějších. Zároveň by měl obsah na rovině plánování i výuky samotné zůstat otevřenou potencialitou; intencionalita totiž rozhodně nemusí znamenat odmítnutí intuice, experimentu s nejasným výsledkem, tvůrčího tápání nebo typicky výtvarného myšlení skrze artefakt nebo proces. Schopnost chápat a pojmenovat, co se během výuky založené na tvůrčích činnostech vlastně odehrává, je však nezbytnou podmínkou pro případnou inovaci a cestu k vyšší kvalitě. Jednoznačným faktorem kvality je rovněž propojování výuky (vyučovacích úloh) s mateřskou oblastí výtvarné výchovy, s uměním, resp. uměleckým polem. Má-li v něm praxe oporu a analogie, lze se vyhnout nebezpečí povrchnosti, šablonovitosti, kýče, formalismu. Výtvarná výchova pak přirozeně staví na divergenci, asociativnosti, imaginaci, tvořivém přístupu – což jsou zřejmě nejtypičtější znaky kvalitní výtvarné výchovy. Podstatným rysem kvalitní výuky je rovněž vytváření prostoru pro reflexi, pro hledání průniků mezi zkušeností žáka a oborovými obsahy, pro kladení nových otázek.
Název v anglickém jazyce
Quality in Education as a Theme of (Art) Pedagogy – Current State of Solving the Problem
Popis výsledku anglicky
The chapter identifies many factors of high-quality art teaching. In terms of practice, these include the quality of learning tasks which should be prepared by the teacher with knowledge of the curriculum, with regards for its objectives and the use of high-quality didactic tools and inspirational resources. It is necessary to work with educational content intentionally considering all its facets – even the most complex ones. At the same time, the content should remain an open potential especially in context of planning and teaching; for intentionality does not always equal the rejection of intuition, or of experiment with an unknown result, or creative fumbling or the typical art-based thinking through an artefact or a process. However, the ability to understand and determine that what happens during a lesson based on creative activities is an essential condition for a potential innovation or a path leading to higher quality. One of definite factors of quality also includes the connection of teaching (of learning tasks) with the maternal field of art education, that is, with art, or, art field. Should practice find support and analogy in it, then it is possible to avoid the danger of being superficial, pattern focused, and kitsch or formalism inclined. Such art education quite naturally builds on divergence, association, imagination, creative approach – which are perhaps the most typical attributes of high-quality art education. An important characteristic is also making space for reflection, for searching for intersections between the pupil’s experience and the field’s content, and for posing new questions.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Kvalita ve výtvarné výchově
ISBN
978-80-904268-7-0
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
14-43
Počet stran knihy
314
Název nakladatele
Česká sekce INSEA
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS kapitoly
—