Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kvalita ve vzdělávání jako téma (výtvarné) pedagogiky – současný stav řešení problematiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73600293" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73600293 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://f8a41b37-3228-4025-872f-f61b1c40af15.filesusr.com/ugd/01fd51_3f768513005c495ab7a1c0a6e4dfe311.pdf" target="_blank" >https://f8a41b37-3228-4025-872f-f61b1c40af15.filesusr.com/ugd/01fd51_3f768513005c495ab7a1c0a6e4dfe311.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kvalita ve vzdělávání jako téma (výtvarné) pedagogiky – současný stav řešení problematiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V kapitole byla identifikována řada faktorů kvalitní výtvarné edukace. Na úrovni praxe k nim patří kvalita učebních úloh, jež by měly být učitelem připravovány se znalostí kurikula, s ohledem na jeho cíle a s využitím kvalitních didaktických prostředků a inspiračních zdrojů. Se vzdělávacím obsahem je třeba pracovat intencionálně a s ohledem na všechny jeho úrovně – včetně těch složitějších. Zároveň by měl obsah na rovině plánování i výuky samotné zůstat otevřenou potencialitou; intencionalita totiž rozhodně nemusí znamenat odmítnutí intuice, experimentu s nejasným výsledkem, tvůrčího tápání nebo typicky výtvarného myšlení skrze artefakt nebo proces. Schopnost chápat a pojmenovat, co se během výuky založené na tvůrčích činnostech vlastně odehrává, je však nezbytnou podmínkou pro případnou inovaci a cestu k vyšší kvalitě. Jednoznačným faktorem kvality je rovněž propojování výuky (vyučovacích úloh) s mateřskou oblastí výtvarné výchovy, s uměním, resp. uměleckým polem. Má-li v něm praxe oporu a analogie, lze se vyhnout nebezpečí povrchnosti, šablonovitosti, kýče, formalismu. Výtvarná výchova pak přirozeně staví na divergenci, asociativnosti, imaginaci, tvořivém přístupu – což jsou zřejmě nejtypičtější znaky kvalitní výtvarné výchovy. Podstatným rysem kvalitní výuky je rovněž vytváření prostoru pro reflexi, pro hledání průniků mezi zkušeností žáka a oborovými obsahy, pro kladení nových otázek.

  • Název v anglickém jazyce

    Quality in Education as a Theme of (Art) Pedagogy – Current State of Solving the Problem

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter identifies many factors of high-quality art teaching. In terms of practice, these include the quality of learning tasks which should be prepared by the teacher with knowledge of the curriculum, with regards for its objectives and the use of high-quality didactic tools and inspirational resources. It is necessary to work with educational content intentionally considering all its facets – even the most complex ones. At the same time, the content should remain an open potential especially in context of planning and teaching; for intentionality does not always equal the rejection of intuition, or of experiment with an unknown result, or creative fumbling or the typical art-based thinking through an artefact or a process. However, the ability to understand and determine that what happens during a lesson based on creative activities is an essential condition for a potential innovation or a path leading to higher quality. One of definite factors of quality also includes the connection of teaching (of learning tasks) with the maternal field of art education, that is, with art, or, art field. Should practice find support and analogy in it, then it is possible to avoid the danger of being superficial, pattern focused, and kitsch or formalism inclined. Such art education quite naturally builds on divergence, association, imagination, creative approach – which are perhaps the most typical attributes of high-quality art education. An important characteristic is also making space for reflection, for searching for intersections between the pupil’s experience and the field’s content, and for posing new questions.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Kvalita ve výtvarné výchově

  • ISBN

    978-80-904268-7-0

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    14-43

  • Počet stran knihy

    314

  • Název nakladatele

    Česká sekce INSEA

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS kapitoly