Pragmatická jazyková rovina u dětí předškolního a mladšího školního věku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73600354" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73600354 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://phdexistence.cz/wp-content/uploads/2020/06/PhdExistence2020.pdf" target="_blank" >https://phdexistence.cz/wp-content/uploads/2020/06/PhdExistence2020.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pragmatická jazyková rovina u dětí předškolního a mladšího školního věku
Popis výsledku v původním jazyce
Pragmatická jazyková rovina představuje jednu ze čtyř jazykových rovin. Vedle této roviny hovoříme také o foneticko-fonologické, lexikálně-sémantické a morfologicko-syntaktické jazykové rovině. Pragmatická jazyková rovina představuje schopnost vyjádřit rozličné komunikační záměry. Těmi může být schopnost požádat o něco, vyjádřit své postoje a emoce, schopnost vést dialog a spontánně vyprávět. V současnosti se pragmatická jazyková rovina dostává do popředí zájmu logopedů především z důvodu vzrůstajícího tlaku společnosti na sociální kompetence a konverzační dovednosti jedince v edukačním i profesním prostředí. Příspěvek hodnotí schopnosti 9 jedinců předškolního a mladšího školního věku bez diagnostikované poruchy autistického spektra (u některých je přítomna artikulační porucha) a stejného počtu dětí stejné věkové kategorie s přidělenou diagnózou poruchy autistického spektra.
Název v anglickém jazyce
Pragmatic Language Level in Preschool and Younger School-Aged Children
Popis výsledku anglicky
Pragmatic language level presents one of four language levels. Currently the focus of speech therapist is not only on phonetics and phonology, morphology and syntax, lexical and semantics, but primarily on the pragmatic level of language. Pragmatics of language means a social language and use of a language for different purposes (greeting, maintaining conversation, informing somebody about something, etc.), adaptation of language (according to the needs of the listener, situation, etc.) and observing the rules of narration and conversation. The contribution reveals ability of 9 kids in preschool and younger school age without the diagnosis of Autism Spectrum Disorder (some of them have articulation disorder) and the same number of kids in preschool and younger school aged children with diagnosis of Autism Spectrum Disorder.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PhD existence 2020. Člověk a čas. Československá psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech: Sborník odborných příspěvků
ISBN
978-80-244-5731-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
127-132
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
3. 2. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—