Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Relation of Self-esteem on Risk Behaviour among Emerging Adolescents

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73605671" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73605671 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333185557" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333185557</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2020.1010" target="_blank" >10.21125/edulearn.2020.1010</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Relation of Self-esteem on Risk Behaviour among Emerging Adolescents

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The period of adolescence is one of the key periods in every person&apos;s life, which is reflected in the development of human personality. Within peer groups, there is rivalry and constant comparison among the adolescents. Such a comparison and the adolescence period itself creates a great space for development of various adolescents&apos; doubts and uncertainties about themselves and may lead to some risky activities associated with seeking exciting experiences, experimenting with addictive substances, and other forms of risky behaviour. Lately many studies have described the impact of self-esteem on risky behaviour among adolescents. The main aim of the research is to discover relevant findings concerning the tendencies of emerging adolescents risky behaviour in relation to their self-esteem. The research sample consisted of 257 pupils of primary schools in the Olomouc region in the Czech Republic, aged 13-15 years. To determine the empirical data, we used the following research methods: the Rosenberg self-esteem scale and the risk behaviour scale VRCHA, (Dolejš, 2015). The results of the research suggested the following findings: the low self- esteem of the young adolescents was correlated to the risk behaviour while high self- esteem serves as a prevention towards risk activities. Gender differences were found as well.

  • Název v anglickém jazyce

    The Relation of Self-esteem on Risk Behaviour among Emerging Adolescents

  • Popis výsledku anglicky

    The period of adolescence is one of the key periods in every person&apos;s life, which is reflected in the development of human personality. Within peer groups, there is rivalry and constant comparison among the adolescents. Such a comparison and the adolescence period itself creates a great space for development of various adolescents&apos; doubts and uncertainties about themselves and may lead to some risky activities associated with seeking exciting experiences, experimenting with addictive substances, and other forms of risky behaviour. Lately many studies have described the impact of self-esteem on risky behaviour among adolescents. The main aim of the research is to discover relevant findings concerning the tendencies of emerging adolescents risky behaviour in relation to their self-esteem. The research sample consisted of 257 pupils of primary schools in the Olomouc region in the Czech Republic, aged 13-15 years. To determine the empirical data, we used the following research methods: the Rosenberg self-esteem scale and the risk behaviour scale VRCHA, (Dolejš, 2015). The results of the research suggested the following findings: the low self- esteem of the young adolescents was correlated to the risk behaviour while high self- esteem serves as a prevention towards risk activities. Gender differences were found as well.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    EDULEARN20 Proceedings

  • ISBN

    978-84-09-17979-4

  • ISSN

    2340-1117

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    3651-3657

  • Název nakladatele

    International Association of Technology, Education and Development (IATED)

  • Místo vydání

    Madrid

  • Místo konání akce

    Palma de Mallorka

  • Datum konání akce

    6. 7. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku