Vybrané otázky logopedického výzkumu ve vývojovém náhledu. (Výzkum poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, řeči a orofaciálních funkcí v kontextu moderní logopedické diagnostiky a terapie).
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73605908" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73605908 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333185794" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333185794</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.20.24458823" target="_blank" >10.5507/pdf.20.24458823</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vybrané otázky logopedického výzkumu ve vývojovém náhledu. (Výzkum poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, řeči a orofaciálních funkcí v kontextu moderní logopedické diagnostiky a terapie).
Popis výsledku v původním jazyce
Kolektivní monografie popisuje logopedický výzkum specifických parametrů komunikace, včetně hodnocení a užívání hlasu, vztahu respirace a rezonance, srozumitelnosti a porozumění mluvené řeči a získaných fatických, neurogenně podmíněných kognitivně-jazykových poruch, lexie a ortografie a fyziologických i patologických procesů orofaciálního systému, včetně jeho neurovývojových charakteristik a poruch polykání. Výzkum postihuje všechny věkové skupiny dětí, dospívajících a dospělých, včetně tzv. skupin s rizikem narušení komunikační schopnosti nebo poruch orofaciálního systému nebo hlasových profesionálů. Kniha přináší mnohé originální a inovativní náhledy, které rozšiřují aktuální stav poznání ve vědách o lidské komunikaci a v logopedii. Výsledky předkládaného výzkumu jsou konfrontovány s náhledy speciální pedagogiky, psychologie a relevantních lékařských a zdravotnických oborů, včetně např. fyzioterapie, ORL a foniatrie a dalších. Kniha reflektuje výsledky originálního výzkumu, jejich kritickou diskusi a explicitní syntézu pro jejich další využití odbornou veřejností klinickou, školskou i poradenskou. Koncepce našeho zkoumání vychází z teoretické analýzy aktuálního stavu poznání a stěžejního výzkumného zaměření Oddělení logopedie a studií komunikačního procesu Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Využit byl smíšený výzkumný design s důrazem na využití moderních registračních a diagnostických technologií a terapeutických strategií, z nich některé byly v průběhu výzkumu adaptovány či nově vytvářeny. Obsahová struktura publikace respektuje specifický charakter propojenosti sledovaných jevů, a to v přímé vazbě na vědní obory speciální pedagogiky a především logopedie, ať již klinického, školského, tak sociálního směru. Předkládaná odborná kniha reflektuje výsledky jednotlivých šetření, jejich kritickou diskusi a výslednou explicitní syntézu nabízí pro další využití zjištěných poznatků širokou odbornou veřejností, ať již z okruhu speciální pedagogiky, pedagogiky, tak psychologie, lingvistiky, fyzioterapie, ergoterapie, nebo jiných oborů.
Název v anglickém jazyce
Selected issues of speech-language therapy research in developmental view. (Research of disorders of verbal and nonverbal communication, voice, speech and orofacial functions in the context of modern speech-language therapy diagnostics and therapy).
Popis výsledku anglicky
The collective monograph describes speech-language therapy research of specific parameters of communication, including evaluation and use of voice, the relationship between respiration and resonance, intelligibility and comprehension of spoken speech and accepted phatic, neurogenic conditioned cognitive-language disorders, lexia and orthography and physiological and pathological processes of the orofacial system, including its neurodevelopmental characteristics and disorders of swallowing. The book brings many original and innovative insights that expand the current state of knowledge in the sciences of human communication and speech-language therapy. The results of the presented research are confronted with insights into special education, psychology and relevant medical or health disciplines, including e.g. physiotherapy, ENT and phoniatrics and others. The book reflects the results of the original research, their critical discussion and explicit synthesis for their further use by the professional clinical, school and counselling public. The concept of our research is based on a theoretical analysis of the current state of knowledge and the main research focus of the Department of Speech-Language Therapy and Communication Ability Studies of the Institute of Special Education Studies, Faculty of Education, Palacký University in Olomouc. A mixed research design was used with an emphasis on the use of modern registration and diagnostic technologies and therapeutic strategies, some of which were adapted or newly created during the research. The content structure of the publication respects the specific character of the interconnectedness of the observed phenomena, in direct connection with the scientific fields of special pedagogy and especially speech therapy, both clinical, educational, and social. The presented professional (expertise) book reflects the results of individual surveys, their critical discussion and the resulting explicit synthesis offers for further use of the findings by the general professional public, whether from the field of special pedagogy, pedagogy, psychology, linguistics, physiotherapy, occupational therapy or other disciplines.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-84-09-14755-7
Počet stran knihy
200
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—