Vybrané determinanty a mechanismy hlasu, řeči a orofaciálních procesů v logopedickém výzkumu. [Výzkum specifických determinantů a mechanismů poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, kognice a orofaciálních procesů z logopedického a speciálněpedagogického hlediska].
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73611765" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73611765 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333191652" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333191652</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.21.24460697" target="_blank" >10.5507/pdf.21.24460697</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vybrané determinanty a mechanismy hlasu, řeči a orofaciálních procesů v logopedickém výzkumu. [Výzkum specifických determinantů a mechanismů poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, kognice a orofaciálních procesů z logopedického a speciálněpedagogického hlediska].
Popis výsledku v původním jazyce
Kolektivní monografie popisuje zkoumání specifických determinantů a mechanismů poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, jazykově-kognitivních a orofaciálních procesů z logopedického a speciálněpedagogického hlediska s transdisciplinárním přesahem do oblastí lingvistické, vokologické, fyzioterapeutické a psycholingvistické pro využití odbornou veřejností akademickou, vědeckou, klinickou, školskou i poradenskou. Jedná se o devět vybraných poruch a specifik komunikace, zahrnujících respiraci, fonaci a rezonanci, kognitivní a fatické funkce, lexii a fyziologické i patologické procesy orofaciálního systému. Všechny studie jsou spojeny průřezovými výzkumnými otázkami, umožňujícími syntézu výsledných poznatků. Publikace přináší mnohé originální a inovativní náhledy rozšiřující aktuální stav poznání ve vědách o lidské komunikaci a v logopedii. Dotýká se i problematiky vzácných syndromů spojených s poruchami komunikace. Zahrnuje všechny věkové skupiny od dětí až po dospělé, včetně osob z rizikových skupin nebo s primárním onemocnění, zdravotním postižením nebo znevýhodněním. Koncepce knihy vychází z aktuálního stavu vědeckého poznání a stěžejního výzkumného zaměření Oddělení logopedie a studií komunikačního procesu Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Jednou z hlavních premis společného výzkumu bylo mezigenerační propojení odborného akademického týmu, tvořeného jak zkušenějšími, tak začínajícími výzkumníky. To umožnilo konfrontaci různorodých náhledů na sledované jevy, včetně společné analýzy a syntézy zjištěných dat a jejich prezentace s důrazem na originálnost přínosu k aktuálnímu poznání na úrovni mezinárodního výzkumu. Jednotlivé dílčí oblasti byly zkoumány v kontextu logopedické diagnostiky a terapie s využitím smíšeného metodologického designu, ojedinělých přístrojových nebo testových a registračních metod, z nichž některé byly v průběhu projektu adaptovány či nově vytvářeny. Výsledky předkládaného výzkumu současně konfrontují centrální logopedický náhled s variabilními aspekty různorodých forem a prostředků komunikace, jejích poruch a odchylek, stejně jako obecný či specifický náhled speciální pedagogiky, psychologie a relevantních lékařských a zdravotnických oborů, včetně např. fyzioterapie, ORL, foniatrie a dalších. Kniha reflektuje výsledky jednotlivých šetření, předkládá jejich kritickou diskusi a explicitní syntézu pro jejich další využití odbornou veřejností klinickou, školskou i poradenskou.
Název v anglickém jazyce
Selected Determinants and Mechanisms of Voice, Speech and Orofacial Processes in Speech Language Pathology Research. [Research of Specific Determinants and Mechanisms of Disorders of Verbal and Nonverbal Communication, Voice, Cognition and Orofacial Processes from a Speech - Language Therapy and Special Pedagogical Point of View].
Popis výsledku anglicky
The collective monograph describes the study of specific determinants and mechanisms of verbal and nonverbal communication disorders, voice, linguistic-cognitive and orofacial processes from speech therapy and special pedagogical point of view with transdisciplinary overlap into linguistic, vocological, physiotherapeutic and psycholinguistic areas for academic, scientific, clinical and consulting. These are nine selected disorders and specifics of communication, including respiration, phonation and resonance, cognitive and phatic functions, including lexis and physiological and pathological processes of the orofacial system connected by cross-sectional research questions, enabling the final synthesis of the resulting knowledge. The concept of the book is based on the current state of scientific knowledge and the main research focus of the Department of Speech Therapy and Communication Process Studies of the Institute of Special Education Studies, Faculty of Education, Palacký University in Olomouc. One of the main premises of the joint research was the intergenerational professional connection of an academic team consisting of both more experienced and novice groups of researchers enabling confrontation and diverse insights into observed phenomena, including joint analysis and synthesis of data and their presentation with emphasis on originality international research. Individual sub-areas were researched in the context of speech therapy diagnostics and therapy using mixed methodological design, unique instrumental or test and registration methods, some of which will be adapted or newly created during the project. The results of the presented research simultaneously confront the central speech therapy view and variable aspects of various forms and means of communication, its disorders and deviations, as well as general or specific views of special pedagogy, psychology and relevant medical and health disciplines, including physiotherapy, ENT and phoniatrics and others. The book reflects the results of individual surveys, their critical discussion and explicit synthesis for their further use by the professional clinical, school and counselling public.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-6069-7
Počet stran knihy
246
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—