Výzkum poruch a odchylek komunikační schopnosti a orofaciálního systému z logopedického hlediska
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73586553" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73586553 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61384984:51110/17:N0000106
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum poruch a odchylek komunikační schopnosti a orofaciálního systému z logopedického hlediska
Popis výsledku v původním jazyce
V předložené odborné knize zpracované formou kolektivní monografie jsme se zaměřili na zprostředkování výsledků vlastního zkoumání specifických determinantů produkce a percepce hlasu, řeči a jazyka. Východiska výzkumných předpokladů reflektují aktuální stav poznání a prioritní směru moderního logopedického výzkumu primárně v kontextu výzkumného zaměření Oddělení logopedie a studií komunikačního procesu Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a participujících externích odborníků z akademické, pedagogické či klinické praxe. Publikace se zaměřuje na vývojové a získané poruchy fatických funkcí, včetně osob se specificky narušeným vývojem řeči jak mluvené, tak psané (včetně vývojové dysfázie a afázie v přesahu do posuzování kognitivních procesů) a s poruchami autistického spektra či s mentálním postižením, hodnocením fyziologických i patologických parametrů tvorby hlasu, využitím přístrojových a digitalizovaných metod spojujících akustickou a vizuální analýzu hlasového a řečového výkonu, poruchy orofaciální oblasti s akcentací problematiky poruch polykání (dysfagie) jak v dětském tak dospělém věku a v neposlední řadě interdisciplinární profesní spolupráci v kontextu těchto poruch včetně zapojení rodiny do komplexní intervence. Výsledky výzkumu založeného na smíšeném metodologickém designu přispívají k rozvoji jak teoretické, tak praktické znalostní a dovednostní báze nejenom v okruhu vědních oborů logopedie a speciální pedagogiky, ale také souvisejících lékařských a zdravotnických oborů (audiologie, foniatrie, fyzioterapie), pedagogiky (např. hlasové pedagogiky), lingvistiky a psychologie.
Název v anglickém jazyce
The research on impairment and deviations of communication ability and orofacial system in a speech and language therapy perspective
Popis výsledku anglicky
In the presented book, elaborated in the form of a collective monograph, we focused on mediating the results of our own investigation of the specific determinants of production and perception of voice, speech and language. The bases of the research assumptions reflect the current state of knowledge and the priority direction of modern speech-language therapy primarily in the context of the research focus of the Department of Speech and Language Therapy and Communication Ability Studies at the Institute of Special Education Studies of the Palacký University in Olomouc and participating external experts from academic, educational or clinical practice. The publication focuses on developmental and acquired phatic dysfunctions, including those with specifically lanugage impairment, both spoken and written form (including developmental dysphasia and acquired aphasia overlaping to cognitive processes) and autistic spectrum disorders or intellectual disabilities, physiological and pathological parameters phonation (creation of voice), using instrumental and digitized methods connecting acoustic and visual analysis of voice and speech performance, disorders of the orofacial area with emphasis on swallowing disorders (dysphagia) both in childhood and adulthood and, last but not least, interdisciplinary professional cooperation in the context of these disorders, including the involvement of the family in complex intervention. The results of research based on mixed methodological design contribute to the development of both theoretical and practical knowledge and skills base not only in the fields of speech and language therapy (logopedics) and special needs education, but also in related medical and health care disciplines (audiology, phoniatry, physiotherapy), pedagogy (eg voice pedagogy), linguistics and psychology.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-5288-3
Počet stran knihy
208
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—