Hodnocení variabilních mechanismů hlasu, jazyka a řeči v kontextu logopedického a neurovývojového bádání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F23%3A73617970" target="_blank" >RIV/61989592:15410/23:73617970 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://doi.org/10.5507/pdf.23.24462714" target="_blank" >http://doi.org/10.5507/pdf.23.24462714</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.23.24462714" target="_blank" >10.5507/pdf.23.24462714</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnocení variabilních mechanismů hlasu, jazyka a řeči v kontextu logopedického a neurovývojového bádání
Popis výsledku v původním jazyce
Kolektivní monografie je zaměřena na zkoumání vybraných fyziologických a patologických mechanismů hlasu, jazyka řeči v kontextu logopedického, speciálněpedagogického a neurovývojového, psycholingvistického a neurolingvistického bádání. Jedná se o dvanáct vybraných oblastí specifik a odchylek komunikace zahrnujících oblast orální motoriky, respirace, fonace a rezonance, artikulace, srozumitelnosti a porozumění řeči, fatických funkcí, lexie a pragmatiky komunikace, a to jak v kontextu jejich vývoje, tak získaných a tzv. symptomatických (sekundárních) poruch řeči. Jednotlivé dílčí oblasti byly zkoumány s primárním akcentem na logopedickou a speciálněpedagogickou diagnostiku a terapii s využitím smíšeného metodologického výzkumného designu, speciálních přístrojových, testových, registračních a specifických terapeutických metod, z nichž některé byly v průběhu výzkumu adaptovány či nově vytvářeny. Publikace má transdisciplinární intersektorový charakter – postihuje jak edukační, tak klinické a poradenské prostředí, využívá nově adaptované experimentální a diagnostické metody a terapeutické materiály a rozšiřuje aktuální stav poznání v oblasti determinantů vývoje a poruch komunikace v její individuálně a situačně variabilní podobě. Prezentovaný výzkum reaguje na dlouhodobou pandemickou situaci, a tedy na změny náhledu v posuzování odchylek komunikace v kontextu nově zkoumaných a sledovaných faktorů prevence, stejně jako dopadů nemoci covid-19, včetně inovovaných metod výzkumu a jeho obohacení o kombinaci prezenční terénní a distanční elektronické formy.
Název v anglickém jazyce
Evaluation of variable mechanisms of voice, language and speech in the context of speech-language therapy and neurodevelopmental research
Popis výsledku anglicky
The collective monograph is focused on the investigation of selected physiological and pathological mechanisms of voice, speech language in the context of logopedic, special pedagogical and neurodevelopmental, psycholinguistic and neurolinguistic research. These are twelve selected areas of specifics and deviations of communication, including the areas of oral motor skills, respiration, phonation and resonance, articulation, intelligibility and understanding of speech, phatic functions, lexia and pragmatics of communication, and both in the context of their development and acquired and so-called symptomatic (secondary) speech disorders. Individual sub-areas were examined with a primary emphasis on speech therapy and special pedagogical diagnostics and therapy using a mixed methodological research design, using special instrumental, test, registration and specific therapeutic methods, some of which are adapted or newly created during the research. The publication has a transdisciplinary intersectoral character – it covers both the educational and clinical and counselling environment, uses newly adapted experimental and diagnostic methods and therapeutic materials, and extends the current state of knowledge in the area of determinants of development and communication disorders in its individually and situationally variable form. The presented research responds to the long-term pandemic situation, and thus to changes in the assessment of changes and deviations in communication in the context of prevention and impacts of COVID-19, including innovated research methods and its enrichment with a combination of full-time field and distance electronic form.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-6271-4
Počet stran knihy
312
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—