Puberta očima žáků primární školy v Chorvatsku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73606227" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73606227 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333186113" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333186113</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Puberta očima žáků primární školy v Chorvatsku
Popis výsledku v původním jazyce
Prepubescenti potřebují být adekvátně připraveni na pubertu, na všechny změny, vztahy a souvislosti. Děti mají získat potřebné znalosti už před jejím nástupem, v období, kdy jsou žáky primární školy. Znalosti představují souhrn nabytých poznatků získaných v procesu učení a vyjadřují informovanost žáků. Kognitivní úroveň znalostí reprezentuje rovinu poučení a vyjadřuje množství a kvalitu informací. Dospívání je široce vymezenou životní etapou, která je završena reprodukční schopností a dovršením tělesného růstu. V dospívání dochází k psychickým a sociálním změnám, které probíhají současně s biologickými změnami. Puberta je významným prvkem sexuální výchovy v celosvětové dimenzi. Námi realizovaný pedagogický výzkum zjišťoval, jakou úroveň znalostí o definování a významu puberty vykazují žáci primární školy v Chorvatsku a v kontextu dalších vybraných zemích (Česká republika, Švédsko, Čína, Španělsko). Ke zjištění dat jsme využili didaktický test znalostí. Obsah 9 testových úloh byl zaměřen na pojem puberta; na definování puberty; na věkové rozpětí průběhu puberty; na znalost změn tělesných znaků u chlapců a dívek; na znalost jiných změn, ke kterým v pubertě dochází, a na význam puberty v životě člověka. Pro zjištění statisticky významných rozdílů v odpovědích žáků v jednotlivých zemích byl použit neparametrický Kruskalův-Wallisův test. Výsledky poukázaly na fakt, že prepubescenti nemají vybudovány správné znalosti a nepojímají vztahy a souvislosti s problematikou puberty komplexně. Neúplné znalosti dokladují, že prepubescenti nespatřují význam puberty v komplexním pojetí, ale pouze částečně, a to v podobách různých kombinací v oblasti biologické, psychologické nebo sociální.
Název v anglickém jazyce
Puberty by the view of primary school pupils in Croatia
Popis výsledku anglicky
Prepubescent children need to be prepared for puberty in an appropriate manner including all related associations and contexts. Children should learn the required knowledge before its onset—when they are in primary school. Knowledge is gained in the process of learning and represents the level of awareness. The cognitive level of knowledge represents the amount and quality of relevant information. Adolescence is a broadly defined stage of life, in which the reproductive capacity culminates and physical growth is completed. In the period of adolescence, psychological and social changes take place along with biological changes. Puberty is a significant element of sexuality education in the global dimension. The objective of the present educational research study is to identify the level of knowledge concerning the definition and significance of puberty among primary school pupils in Croatia and in the context of other selected countries (Czech Republic, Sweden, China, Spain). The data were collected by means of a knowledge achievement test. The content of the nine test items focused on the following: concept of puberty; definition of puberty; puberty age range; knowledge about physical changes in boys and girls; knowledge about other changes that puberty induces; significance of puberty in human life. To identify any statistically significant differences in the pupils’ responses by countries, the non-parametric Kruskal-Wallis test was used. The results suggest that prepubescents do not have the right knowledge about puberty and do not consider relevant associations and contexts in a comprehensive way. The incomplete knowledge suggests that prepubescents do not think about the significance of puberty in a comprehensive perspective but rather in various combinations of the biological, psychological and social areas.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník referátů
ISBN
978-80-907936-0-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
"95 "- 98
Název nakladatele
SPRSV
Místo vydání
Pardubice
Místo konání akce
Pardubice
Datum konání akce
15. 10. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—