Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aktuální problémy mediální výchovy a mediální gramotnost žáků 2. stupně ZŠ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73607193" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73607193 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doivup.upol.cz/pdfs/doi/9900/04/4300.pdf" target="_blank" >https://doivup.upol.cz/pdfs/doi/9900/04/4300.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Aktuální problémy mediální výchovy a mediální gramotnost žáků 2. stupně ZŠ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Monografie prezentuje výsledky výzkumu vybraných aktuálních problémů mediální výchovy u žáků 2. stupně ZŠ a vztah těchto žáků k médiím s důrazem na sociální sítě. Zaměřuje se konkrétně na to, jaký zdroj informací používají žáci nejčastěji; zda si žáci ověřují pravdivost informací, fotografií a profilů uživatelů na sociálních sítích a podle jakých kritérií se rozhodují; zda jsou schopni na základě názorných příkladů rozeznat dezinformace, hoaxy, falešné internetové profily a fotografie, product placement, sexismus v reklamách, klamavou reklamu, mediální stereotypy, hating a veřejnoprávní média; zda žáky ovlivňují influenceři, které na sociálních sítích sledují; zda žáci píšou nenávistné příspěvky na internet; zda ovlivňuje četba nenávistných příspěvků vztah žáků k dané skupině (etnické, náboženské apod.) a zda žáci někdy byli obětí nenávistných příspěvků na internetu. Monografie je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola se zabývá teoretickým ukotvením základních pojmů, které s realizovaným výzkumem úzce souvisí. Jedná se o pojmy jako média, mediální výchova, mediální gramotnost a sociální sítě. Ve stručnosti také nastiňuje teoretický základ vybraných aktuálních problémů mediální výchovy, mezi něž řadíme dezinformace, hoaxy, falešné fotografie, falešné účty na sociálních sítích, mediální stereotypy, reklamu a hating. Jádro monografie tvoří druhá, třetí a čtvrtá kapitola, která shrnuje metodologická východiska a následně výsledky výzkumu. Zde jsou popsány výzkumné cíle a problémy, podoba výzkumného vzorku, zvolená výzkumná metoda, časový harmonogram a způsob zpracování dat. Výsledky výzkumu jsou zde pečlivě zpracovány pomocí tabulek či grafů, analyzovány, okomentovány a shrnuty. Závěrečná část monografie shrnuje závěry výzkumu Mediální výchova na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018, který proběhl pod záštitou České školní inspekce. Výsledky tohoto výzkumu byly komparovány s výsledky námi realizovaného výzkumu.

  • Název v anglickém jazyce

    Current Problems of Media Education and Media Literacy of Studens in Second Stage of Elementary School

  • Popis výsledku anglicky

    This monograph presents the findings of a research study that examines the selected current media education problems in lower secondary pupils and their relations to said media, with the emphasis on social networks. Specifically, the research focuses on what source of information pupils use most frequently; whether they verify the veracity of the information, photographs and user profiles on social networks and according to which criteria they decide; whether they are able to recognize, based on real examples, disinformation, hoaxes, false internet profiles and photographs, product placement, sexism in advertisements, surreptitious advertising, media stereotypes, cyberbullying and public service media; whether pupils are affected by influencers they follow on social networks; whether pupils write hateful posts on the internet; whether the reading of hateful affects the pupils’ relations to the given group (ethnic, religious, etc.) and whether pupils have ever become victims of hate posts on the internet. The monograph is divided into five chapters. The first chapter deals with the theoretical definitions of basic concepts that are closely related to the research realized. They include terms such as media, media education, media literacy, and social networks. It also briefly outlines the theoretical foundations of selected current media education problems, which include disinformation, hoaxes, false photographs, false accounts on social networks, media stereotypes, advertising, andcyberbullying. The core of the monograph is presented in Chapters II, III, and IV, in which the methodological base and its subsequentfindings are summarized. Research objectives and problems, the research sample, selected research method, time schedule, and the data-processing method are described here. The findings are thoroughly processed into tables and graphs, analysed, commented, and summarized. The concluding part of the monograph summarizes the findings of the research Mediální výchova na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018 (Media Education at Primary and Secondary Schools in the School Year 2017/2018), which was conducted under the auspices of the Czech School Inspectorate. The findings of this research were compared with the findings of the research conducted by us.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-244-5900-4

  • Počet stran knihy

    122

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS knihy