Kam dál? : ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73607252" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73607252 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333187138" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333187138</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kam dál? : ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace se zaměřuje na specifické téma, primárně orientované na žáky s mentálním či kombinovaným postižením v období ukončování povinného vzdělávání. S odkazem na zpracovaná teoretická východiska a rámec, lze dané téma označit jako nedostatečně probádané, kterému nebylo a stále není v našich podmínkách věnována patřičná pozornost. V publikaci byly postupně řešeny a zpracovávány tři cíle: 1) realizovat, popsat a následně evaluovat proces podpory při ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu u vybraných žáků s mentálním postižením ze školy do další etapy jejich života, a to z různých perspektiv; 2) sumarizovat získaná zjištění (vycházející z výzkumných dat, limitů/benefitů) osob facilitujících proces ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu ze školy u výše uvedené skupiny sumarizovat a následně navrhnout doporučení pro možnou implementaci procesu plánování přechodu do speciálněpedagogické praxe; 3) identifikovat, popsat a analyzovat současný stav problematiky z perspektiv třídních učitelů pracujících s těmito žáky a sociálních pracovníků vybraných zařízení sociálních služeb ve vybraných krajích České republiky. Zkoumaný soubor tvořili tři žáci s mentálním postižením a jejich rodiče, dva třídní učitelé, asistent pedagoga, koordinátor plánování přechodu, osoby facilitující proces ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu, stejně jako 105 sociálních pracovníků a 160 třídních učitelů účastných výzkumu s pomocí dotazníků. Technikami sběru dat byly polostrukturovaný rozhovor, skupinová diskuse a dva druhy nestandardizovaných dotazníků. Získaná kvalitativní data byla analyzována přístupem obsahové a rámcové analýzy. Pro statistické testování hypotéz bylo využito Testu dobré shody – Pearsonův chí-kvadrát test a Test chí-kvadrát nezávislosti v kontingenční tabulce. Součástí řešené problematiky se stala také četná doporučení pro praxi. V neposlední řadě došlo k identifikování a analyzování současného stavu pojetí procesu ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu u žáků s mentálním postižením ze školy do další etapy jejich života, a to z perspektivy třídních učitelů pracujících s těmito žáky, stejně jako sociálních pracovníků vybraných zařízení sociálních služeb. Zde bylo využito autorem konstruovaných pěti tematických dimenzí, které byly saturovány kategoriemi „čas, informovanost, plánování přechodu, koordinátor plánování přechodu“.
Název v anglickém jazyce
Where now? Completing education attendance and transition planning for pupils with special education needs
Popis výsledku anglicky
The aim of publication is to present the specific topic that was not, and is still not, common practice within the Czech Republic. The topic focuses on pupils with learning disabilities completing compulsory education and planning transition to the next stage of their lives. The topic could be considered unrelated to special education and therefore not sufficiently researched. There were three goals in the publication: 1) to acknowledge, describe and subsequently evaluate the process of support during the completion of compulsory education and planning the transition to the next stage of the lives of selected pupils who have learning disabilities from various perspectives; 2) to summarise the findings (gathered from research data, indicating limits/benefits) of facilitators in the process of completing compulsory education and planning the transition from school of the aforementioned group; 3) subsequently suggesting recommendations for implementing this process within special education practice; to identify, describe, and analyse the current process of completing compulsory education and transition planning from the perspective of classroom teachers working with those pupils and social workers from specific social care departments in selected Czech regions. A combination of research designs was used. Chronologically there was a qualitative pilot study, followed by a subsequent quantitative pre-research study, and finally the thesis research itself. The research group was made up of three pupils with learning disabilities; their parents; two classroom teachers; a teacher’s assistants; transition planning coordinator; people facilitating the process of completing compulsory education and transition planning, as well as 105 social workers and 160 class teachers all participating by completing questionnaires. Data collection techniques included semistructured interviews; group discussions, and two types of non-standardized questionnaires. The acquired qualitative data was analysed using content and frame analysis. For statistics the testing of hypotheses Pearson chi-squared test and chi square test of independence contingency table was used. The author identified, described and evaluated the process of support during the completion of compulsory education of three pupils with learning disabilities. The process was viewed from the perspective of researcher/s; pupils; parents; class teachers, and other people involved. Then, the author summarized the findings into suggested recommendations of the possible implementations within special educational or social settings. Through some of the conclusions a number of practice suggestions were noted. In relation to the present concept of completing compulsory education and transition planning for pupils with learning disabilities, from the perspective of class teachers working with those pupils, as well as social workers in selected care settings, five topic dimensions were constructed and saturated by four categories from the author’s a qualitative pilot study by time; awareness; transition planning, and the transition planning coordinator. Considering the fact, that the given subject matter is absent in our present environment, the author’s research could be considered as pioneering in relation to existing practice within the Czech Republic. The author believes that this publication will find application in students of study programs in the area of special and inclusive education, social work, psychology, sociology among others. The publication can also be considered a significant contribution to the methodology in the social sciences, specifically within special education. It can be reasonably assumed that the publication will also be used by the general professional public, such as non-governmental organizations working for the benefit of people with disabilities. The work enriches the current level of knowledge in the area of multidisciplinary support for pupils and students, and not only those with learning disabilities.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-5953-0
Počet stran knihy
298
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—