Recepce básní s tematikou šoa žáky druhého stupně základní školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73608459" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73608459 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.unipo.sk/public/media/40729/2021-odjl-02.pdf#str008" target="_blank" >https://www.unipo.sk/public/media/40729/2021-odjl-02.pdf#str008</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Recepce básní s tematikou šoa žáky druhého stupně základní školy
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku prezentujeme výsledky recepce a interpretace vybraných básní, které napsaly děti internované v koncentračním táboře Terezín. Hlavním cílem výzkumu bylo ověřit výběr ukázek, které jsme zamýšleli integrovat do monotematického souboru textů s tematikou šoa, jenž je určen průřezově pro všechny ročníky druhého stupně základních škol. Impulzem pro sestavení šoaantologie byl především neutěšený stav v oblasti integrace úryvků s tematikou šoa ze současné intencionální literatury do českých čítanek. Výzkum proběhl prostřednictvím nestandardizovaného dotazníku; pro každý ročník základní školy byl sestaven specifický výzkumný nástroj. Formulace otázek a úkolů pro práci s vybranými básněmi se řídila aktuálními poznatky z oblasti didaktiky literatury. Výsledky výzkumné sondy ukazují, že žáci nejsou připraveni ve většině případů pracovat v intencích poznatků současné oborové didaktiky literatury; při recepci šoa-básní jsou recipienti omezeni absencí faktografických znalostí vztahujících se k druhé světové válce.
Název v anglickém jazyce
Reception of Shoah-Poems by Lower-Secondary School Pupils
Popis výsledku anglicky
In this article we present results concerning reception and interpretation of the selected poems written by children interned in the Terezín concentration camp. The main aim of the research was to verify the selected sample texts intended for a prospective monothematic collection depicting Shoah and designated for all grades of the lower-secondary stage. The impulse for the compilation of the Shoah-anthology was primarily the dismal state in integration of the texts on the Shoah from the contemporary intentional literature into the Czech reading-books. The research was conducted through a non-standardized questionnaire; a specific research tool was compiled for each grade of the lower-secondary stage. Exact formulation of the questions and tasks for working with the selected poems was determined by the current knowledge in the field of the didactics of literature. The results of the research piloting show that the pupils are not ready, in the majority of cases, to work in terms of the current pedagogical knowledge of literary education; they are limited in their reception of Shoah-poems by the absence of factual knowledge related to the Second World War.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
O dieťati, jazyku, literatúre
ISSN
1339-3200
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
8-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—