Přístupnost v kontextu osob se zdravotním postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73609042" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73609042 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333188928" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333188928</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.21.24460598" target="_blank" >10.5507/pdf.21.24460598</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Přístupnost v kontextu osob se zdravotním postižením
Popis výsledku v původním jazyce
Myšlenka na vznik této publikace vznikala velmi dlouho. Přáním bylo sestavit text, který zohledňuje osobní i profesní zkušenosti autorů se zadaným tématem. Když loňský projekt potvrdil, že jedním z nejdůležitějších prostředků inkluze osob se zdravotním postižením je přístupnost, bylo téma více, než jasné. Troufnu si skromně říci, že se nám to podařilo. Vznikl text, který rozpracovává přístupnost v kontextu osob se zdravotním postižením z mnoha úhlů pohledu. Jednotlivé kapitoly jsou tvořeny v souladu s konkrétními speciálněpedagogickými disciplínami. Na teoretické úrovni jsme se zaměřili na atributy přístupnosti v kontextu osob se zdravotním postižením. Jednotlivé kapitoly zohledňují klíčové termíny dané problematiky, sledují specifické požadavky na úpravu prostředí ve sledované oblasti a nabízí problematiku prostřednictvím tuzemských a zahraničních výzkumných koncepcí. Jednotlivé kapitoly teoretické části byly zpracovány dle vědecko-výzkumného zájmu autorů a ambicí je, aby přispěly k rozšíření teoretických poznatků v oblasti terciárního vzdělávání. Cíl výzkumné části spočíval v konkrétní podpoře intaktních jedinců (napříč věkovým spektrem) v komunikaci směrem k osobám se zdravotním postižením. Na základě provedené pilotáže byla upřesněna témata pro pracovní listy „Patříme k sobě“, proběhla jejich evaluace mezi pedagogy a žáky 1. a 2. stupně ZŠ a implementace do praxe. Dalším praktickým výstupem byla přímá práce s cílovou skupinou osob ve věku 15-19 let prostřednictvím diskuse o osobách se zdravotním postižením.
Název v anglickém jazyce
Accessibility in the context of people with disabilities
Popis výsledku anglicky
The idea for this publication arose for a very long time. The wish was to compile a text that considers the authors' personal and professional experience with the assigned topic. When last year's project confirmed that accessibility was one of the most important means of including people with disabilities, the topic was more than clear. I dare say that we succeeded. A text was created that elaborates accessibility in people with disabilities from many perspectives. Individual chapters are created following specific special pedagogical disciplines. At the theoretical level, we focused on accessibility attributes in people with disabilities. The individual chapters consider the key terms of the issue, follow the specific requirements for adjusting the environment in the monitored area, and offer the issue through domestic and foreign research concepts. The individual chapters of the theoretical part were elaborated according to the scientific research interest of the authors, and their ambition is to contribute to the expansion of theoretical knowledge in the field of tertiary education. The research part aimed to specifically support intact individuals (across the age spectrum) in communication towards people with disabilities. Based on the piloting, the topics for the worksheets "We belong to each other" were specified, their evaluation among teachers and pupils of the 1st and 2nd grade of the primary school took place, and their implementation in practice. Another practical outcome was direct work with the target group of people aged 15-19 through discussing people with disabilities.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-6060-4
Počet stran knihy
268
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—