Vybrané aspekty formování profesního přesvědčení začínajících učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73611390" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73611390 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333191277" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333191277</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vybrané aspekty formování profesního přesvědčení začínajících učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
Profesní přesvědčení začínajících učitelů, které je hlavním tématem prezentované monografie s názvem Vybrané aspekty formování profesního přesvědčení začínajících učitelů, je multidisciplinární fenomén, který není dosud v odborné pedagogické terminologii jednoznačně etablován. Cílem této práce je ukotvit pojem v české odborné terminologii a konstruovat novou teorii o vzájemných vazbách formování profesního přesvědčení na základě sebereflexe začínajícího učitele, v souvislosti s jeho vnímáním spokojenosti v profesi. Výzkum v kvalitativním designu byl realizován ve více výzkumných liniích, a to v linii life story, linii životního příběhu učitele s narativním přístupem ke zpracování dat, a následně pak v linii směřující k zakotvené teorii, jejíž data byla zpracována otevřeným, axiálním a selektivním kódováním. Na závěr byly výsledky obou linií opakovaně analyzovány a komparovány. Data z terénu byla získávána převážně metodou autonomního psaní na zadaný problém, bez zásahu výzkumníků, hloubkovými rozhovory a skupinovou diskusí v ohniskových skupinách. Tacitní znalosti o profesním přesvědčení byly u jednotlivých respondentů zviditelněny sebereflektivními technikami. Bylo zjištěno, že profesní přesvědčení je fenomén, který je v praxi žitý a reflektovaný, je multifaktoriální a obecně reprezentovaný vírou učitele v profesi, a vírou v to, že konkrétně on v profesi obstojí. Formuje se již před nástupem do praxe jako pozitivní fenomén, a to ve dvou dimenzích, stabilní a epizodní. Pokud učitel disponuje silným pozitivním profesním přesvědčením v době nástupu do praxe, vykazuje vyšší sebedůvěru a sebejistotu a deklaruje individuální spokojenost v profesi.
Název v anglickém jazyce
Selected aspects of formation of the professional beliefs of beginning teachers
Popis výsledku anglicky
Professional beliefs of beginning teachers, which is the main topic of the monograph entitled Selected aspects of formation of the professional beliefs of beginning teachers, is a multidisciplinary phenomenon, which is not yet clearly established in professional pedagogical terminology. The aim of this work is to anchor the concept in Czech professional terminology and to construct a new theory of the interrelationships of the formation of professional beliefs based on self-reflection of a beginning teacher, in connection with his perception of satisfaction in the profession. Research in qualitative design was carried out in several research lines, namely in the life story line, the teacher's life story line with a narrative approach to data processing, and then in the line leading to grounded theory, whose data were processed by open, axial and selective coding. Finally, the results of both lines were repeatedly analyzed and compared. Data from the field were obtained mainly by the method of autonomous writing on a given problem, without the intervention of the researcher, in-depth interviews and group discussion in focus groups. Tacit knowledge about professional beliefs was made visible by individual respondents through self-reflective techniques. It was found that professional belief is a phenomenon that is lived and reflected in practice, is multifactorial and generally represented by the teacher's faith in the profession, and the belief that he specifically succeeds in the profession. It is formed before starting practice as a positive phenomenon, in two dimensions, stable and episodic. If the teacher has a strong positive professional belief at the time of entering practice, he shows higher self-confidence and self-assurance and declares individual satisfaction in the profession.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-6076-5
Počet stran knihy
154
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—