Jazyková výuka v 3D multiuživatelském virtuálním prostředí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73612086" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73612086 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333191973" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333191973</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jazyková výuka v 3D multiuživatelském virtuálním prostředí
Popis výsledku v původním jazyce
ýuka jazyků v online virtuálním prostředí je v současnosti jednou z nejprogresivnějších oblastí, protože na rozdíl od jiných vzdělávacích oblastí pracuje především s oblastí lidské komunikace, která nutně nevyžaduje přítomnost studenta v tradiční učebně ani práci se specifickými učebními pomůckami (jako je např. výuka fyziky apod.). Přínosem jazykového vzdělávání ve virtuálním prostředí je také možnost nezávislého prostorového a časového kontaktu mezi učícím se a např. rodilými mluvčími jazyka. Z pedagogického hlediska je však nutné prozkoumat, zda je tento způsob výuky vhodným vzdělávacím nástrojem, zda nevede k horším výsledkům učení než při použití tradičních vzdělávacích metod, a jaké jsou postoje samotných studentů k tomuto typu jazykového vzdělávání. V souvislosti s problémy ve vyučovacím procesu, které přinesla pandemie COVID-19 do výuky prakticky po celém světě v minulém roce se znásobil důraz na potřebu využívat online výuku a se stal velmi aktuálním. Metody: Na základě toho jsme realizovali srovnávací výzkum na Univerzitě Palackého na využití 3D virtuální výuky ve výuce mateřského jazyka. Byla porovnána výuka 3D virtuálním prostředí a tradiční výuka mateřského jazyka (přičemž tradiční metodou výuky se rozumí výuka ve třídě s využitím tabule, a učebnice, pracovních sešitů, elektronických učebnic a digitálních prezentací). Výsledky: Na základě výsledků našeho výzkumu bylo zjištěno, že zejména v případě literární složky výuky českého jazyka umožňuje výuka s využitím 3D vizualizace výukových objektů snazší zapamatování (ověřeno následným didaktickým testem jak v experimentální, tak i v kontrolní skupině), než v případě výuky s využitím tradičních výukových pomůcek (učebnic)
Název v anglickém jazyce
193 Language Learning in a 3D Virtual Environment
Popis výsledku anglicky
Language teaching in an online virtual environment is currently one of the most progressive areas, because unlike other educational areas, it works primarily with the area of human communication, which does not necessarily require the presence of the learner in a traditional classroom or work with specific teaching aids (such as teaching physics, etc.). Language education in a virtual environment also benefits from the possibility of spatial and temporal contact between the learner and native speakers of the language. From a pedagogical point of view, however, it is necessary to investigate whether this way of teaching is a suitable educational tool, whether it does not lead to worse learning results than using traditional educational methods, and what are the attitudes of the learners themselves towards this type of language education. In the context of the problems in the learning process brought by the COVID-19 pandemic to education virtually all over the world last year, the emphasis on the need to use online learning has multiplied and become very topical. Methods: Based on this, we have implemented a comparative research at Palacky University on the use of 3D virtual education in teaching mother tongue. 3D virtual and traditional methods of teaching mother tongue were compared (whereby traditional method of teaching is understood as classroom teaching with use of blackboards, classical textbooks, workbooks, electronic textbooks, and digital presentations). Results: Based on the results of our research, it was found that especially in the case of the literary component of Czech language teaching, teaching using 3D visualization of educational objects allows easier memorization (verified by a subsequent didactic test in both, experimental and control groups) than
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of XXXIV. DidMatTech 2021 Conference
ISBN
978-963-489-413-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
192-203
Název nakladatele
Eötvös Loránd University
Místo vydání
Budapest
Místo konání akce
Szombately, Budapest
Datum konání akce
2. 9. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—