Hodnocení čtení písmen s využitím metody TETRECOM založené na technologii Eye Tracking u začínajících školáků v základní škole a v základní škole logopedické
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73610790" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73610790 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/33387/28554" target="_blank" >https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/33387/28554</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-3-4" target="_blank" >10.5817/SP2022-3-4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnocení čtení písmen s využitím metody TETRECOM založené na technologii Eye Tracking u začínajících školáků v základní škole a v základní škole logopedické
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie bylo ověřit v praxi diagnostickou pomůcku TETRECOM, a to u žáků základních škol běžného typu (ZŠ) a základních škol logopedických (ZŠL). Výzkumný vzorek zahrnoval 71 dětí ze 2. ročníků, z toho ze ZŠL (N=34) a ze ZŠ (N=37). Pomůcka zjišťuje znalost čtení izolovaných písmen a je založena na technologii eye tracking. Dílčími cíli bylo vyšetřit u vybraného vzorku žáků čtení velkých i malých tiskacích a psacích písmen; ověřit, zda existují významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen u žáků dle typu školy; zda existují významné rozdíly v délce trajektorie očních pohybů při čtení písmen u žáků dle typu školy; zjistit, zda jsou významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen všech typů u žáků s odkladem školní docházky (N=34) a výsledky žáků bez odkladu školní docházky (N=37). Sběr empirických dat se uskutečnil v období 9-10/2020. Výzkumné metody: z metod sběru empirických dat jsme uplatnili čtyři nestandardizované testy vlastní konstrukce: čtení malých tiskacích písmen, čtení velkých tiskacích písmen, čtení malých psacích písmen a čtení velkých psacích písmen; eye tracking pomocí Tobii4C a software TETRECOM vytvořený na naši zakázku. Výsledky: Žáci ze ZŠ dosáhli v průměrném skóre ve čtení všech typů písmen statisticky signifikantně vyššího výsledku než žáci ze ZŠL (malá tiskací písmena p<0,001; velká tiskací písmena p<0,001; malá psací písmena p<0,001 a velká psací písmena p<0,001). Testovaná délka trajektorie očních pohybů u všech testů byla u žáků na ZŠL statisticky významně vyšší než u žáků na ZŠ (malá tiskací písmena p=0,005; velká tiskací písmena p=0,02; malá psací písmena p=0,014 a velká psací písmena p=0,008). Děti bez odkladu školní docházky dosáhly ve všech testech čtení písmen statisticky významně vyšších výsledků než děti s odkladem školní docházky (malá tiskací písmena p=0,002; velká tiskací písmena p=0,002; malá psací písmena p=0,001 a velká psací písmena p <0,001). Měření očních pohybů nabídlo detailnější pohled na strategie čtení u každého dítěte.
Název v anglickém jazyce
An Assessment of Letter Naming Using the Tetrecom Method Based on the Eye Tracking in Children at the Beginning of their Reading and Writing Acquisition in Primary School and Speech & Language Primary School
Popis výsledku anglicky
The aim of the study was to assess the use of the TETRECOM (Technology of Eye Tracking in Reading and Comprehension) with pupils from primary schools (PS) and speech & language primary schools (SLPS). Data was collected with 71 children of 2nd grade pupils from PS (37 pupils) and SLPS (34 pupils). The tool determines the knowledge of pupils reading isolated letters and is based on eye tracking technology. The partial goals were to examine the reading of uppercase and lowercase print and cursive letters in a selected sample of pupils; evaluate whether there are differences in the success of reading letters by pupils based on the type of school, to assess the differences in the eye movement trajectory length while reading letters by pupils based on the type of school, and to assess the differences in the success in the reading letters by pupils with delayed school attendance (34 pupils) and those without delayed school attendance (37 pupils). Empirical data collection took place in the period Sept - Oct 2020. Research methods: the methods of empirical data acquisiton was done with four non-standardized tests of our own design: reading lowercase print letters, reading uppercase print letters, reading lowercase cursive letters and reading uppercase cursive letters; with eye tracking using Tobii4C and our own self-developed TETRECOM software. Results: PS students were significantly more sucessful in reading all types of letters than SLPS students (lowercase print letters p <0.001; uppercase print letters p <0.001; lowercase cursive letters p <0.001 and uppercase cursive letters p <0.001). The eye movement trajectory in all tests was significantly longer in SLPS students than in PS students (lowercase print letters p = 0.005; upper case print letters p = 0.02; lower case cursive letters p = 0.014 and upper case cursive letters p = 0.008). Children without delay in school were significantly more sucessful in all tests of letter reading, than children whose schooling was delayed (lowercase print letters p = 0.002; upper case print letters p = 0.002; lower case cursive letters p = 0.001 and upper case cursive letters <<0.001). Measuring eye movements offered a more detailed look at each child's reading strategies.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TP01010015" target="_blank" >TP01010015: Zefektivnění a stabilizace procesů Proof-of-Concept projektů Univerzity Palackého v Olomouci</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
2336-4521
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
99-126
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85152642788