Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hodnocení čtení písmen s využitím metody TETRECOM založené na technologii Eye Tracking u začínajících školáků v základní škole a v základní škole logopedické

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73610790" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73610790 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/33387/28554" target="_blank" >https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/33387/28554</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-3-4" target="_blank" >10.5817/SP2022-3-4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hodnocení čtení písmen s využitím metody TETRECOM založené na technologii Eye Tracking u začínajících školáků v základní škole a v základní škole logopedické

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem studie bylo ověřit v praxi diagnostickou pomůcku TETRECOM, a to u žáků základních škol běžného typu (ZŠ) a základních škol logopedických (ZŠL). Výzkumný vzorek zahrnoval 71 dětí ze 2. ročníků, z toho ze ZŠL (N=34) a ze ZŠ (N=37). Pomůcka zjišťuje znalost čtení izolovaných písmen a je založena na technologii eye tracking. Dílčími cíli bylo vyšetřit u vybraného vzorku žáků čtení velkých i malých tiskacích a psacích písmen; ověřit, zda existují významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen u žáků dle typu školy; zda existují významné rozdíly v délce trajektorie očních pohybů při čtení písmen u žáků dle typu školy; zjistit, zda jsou významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen všech typů u žáků s odkladem školní docházky (N=34) a výsledky žáků bez odkladu školní docházky (N=37). Sběr empirických dat se uskutečnil v období 9-10/2020. Výzkumné metody: z metod sběru empirických dat jsme uplatnili čtyři nestandardizované testy vlastní konstrukce: čtení malých tiskacích písmen, čtení velkých tiskacích písmen, čtení malých psacích písmen a čtení velkých psacích písmen; eye tracking pomocí Tobii4C a software TETRECOM vytvořený na naši zakázku. Výsledky: Žáci ze ZŠ dosáhli v průměrném skóre ve čtení všech typů písmen statisticky signifikantně vyššího výsledku než žáci ze ZŠL (malá tiskací písmena p&lt;0,001; velká tiskací písmena p&lt;0,001; malá psací písmena p&lt;0,001 a velká psací písmena p&lt;0,001). Testovaná délka trajektorie očních pohybů u všech testů byla u žáků na ZŠL statisticky významně vyšší než u žáků na ZŠ (malá tiskací písmena p=0,005; velká tiskací písmena p=0,02; malá psací písmena p=0,014 a velká psací písmena p=0,008). Děti bez odkladu školní docházky dosáhly ve všech testech čtení písmen statisticky významně vyšších výsledků než děti s odkladem školní docházky (malá tiskací písmena p=0,002; velká tiskací písmena p=0,002; malá psací písmena p=0,001 a velká psací písmena p &lt;0,001). Měření očních pohybů nabídlo detailnější pohled na strategie čtení u každého dítěte.

  • Název v anglickém jazyce

    An Assessment of Letter Naming Using the Tetrecom Method Based on the Eye Tracking in Children at the Beginning of their Reading and Writing Acquisition in Primary School and Speech & Language Primary School

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the study was to assess the use of the TETRECOM (Technology of Eye Tracking in Reading and Comprehension) with pupils from primary schools (PS) and speech &amp; language primary schools (SLPS). Data was collected with 71 children of 2nd grade pupils from PS (37 pupils) and SLPS (34 pupils). The tool determines the knowledge of pupils reading isolated letters and is based on eye tracking technology. The partial goals were to examine the reading of uppercase and lowercase print and cursive letters in a selected sample of pupils; evaluate whether there are differences in the success of reading letters by pupils based on the type of school, to assess the differences in the eye movement trajectory length while reading letters by pupils based on the type of school, and to assess the differences in the success in the reading letters by pupils with delayed school attendance (34 pupils) and those without delayed school attendance (37 pupils). Empirical data collection took place in the period Sept - Oct 2020. Research methods: the methods of empirical data acquisiton was done with four non-standardized tests of our own design: reading lowercase print letters, reading uppercase print letters, reading lowercase cursive letters and reading uppercase cursive letters; with eye tracking using Tobii4C and our own self-developed TETRECOM software. Results: PS students were significantly more sucessful in reading all types of letters than SLPS students (lowercase print letters p &lt;0.001; uppercase print letters p &lt;0.001; lowercase cursive letters p &lt;0.001 and uppercase cursive letters p &lt;0.001). The eye movement trajectory in all tests was significantly longer in SLPS students than in PS students (lowercase print letters p = 0.005; upper case print letters p = 0.02; lower case cursive letters p = 0.014 and upper case cursive letters p = 0.008). Children without delay in school were significantly more sucessful in all tests of letter reading, than children whose schooling was delayed (lowercase print letters p = 0.002; upper case print letters p = 0.002; lower case cursive letters p = 0.001 and upper case cursive letters &lt;&lt;0.001). Measuring eye movements offered a more detailed look at each child&apos;s reading strategies.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TP01010015" target="_blank" >TP01010015: Zefektivnění a stabilizace procesů Proof-of-Concept projektů Univerzity Palackého v Olomouci</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Paedagogica

  • ISSN

    1803-7437

  • e-ISSN

    2336-4521

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    99-126

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85152642788