Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

TETRECOM Diagnostická pomůcka k rozpoznání znalosti písmen a čísel u začínajících školáků založená na technologii eye tracking

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73616045" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73616045 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461410" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461410</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461410" target="_blank" >10.5507/pdf.22.24461410</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    TETRECOM Diagnostická pomůcka k rozpoznání znalosti písmen a čísel u začínajících školáků založená na technologii eye tracking

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem této publikace je představit diagnostickou pomůcku TETRECOM (Technologyof Eye Tracking in Reading and Comprehension), seznámit čtenáře s celým procesemdiagnostiky znalosti čtení písmen a čísel. Pomůcka je založena na technologii eyetracking, umožní objektivně rozpoznat znalost malých i velkých tiskacích, malýchi velkých psacích písmen a čísel (0-20) u začínajících školáků. Je určena pro učitele,speciální pedagogy a logopedy, kteří pracují se začínajícími čtenáři, zejm. v základníchškolách logopedických, v základních školách běžného typu v 1. a 2. ročníku, ale i veškolských poradenských zařízeních (speciálněpedagogická centra a pedagogickopsychologické poradny). Přináší informaci o písmenech, která žák přečte správně,chybně, s odchylkou artikulace nebo nepřečte (vynechá). Sledován je způsob dýchání(nosem/ústy). Software přesně změří čas čtení písmen a čísel, automatickyzaznamenává trajektorie očních pohybů dítěte při čtení písmen a čísel, specifickéstrategie a to dříve, než se projeví závažnější obtíže ve čtení.Práce s pomůckou TETRECOM je popsána „krok po kroku“, včetně konkrétníchvyobrazení řešených situací tak, aby byl zajištěn bezproblémový průběh práce.Úvodní kapitoly popisují požadavky na technické vybavení práce s pomůckou,konkrétní podmínky pro přípravu místa k testování, práci s „na míru“ vytvořenýmsoftwarem TETRECOM, práci s databází, navazuje popis vlastního průběhuadministrace testu, možnosti úpravy záznamu po ukončení testování. Závěrem jsouuvedeny dílčí výstupy z první etapy výzkumné studie (září-říjen 2020) i praktickáukázka výsledků i záznamu trajektorie očních pohybů dvou žaček 2. ročníku základníškoly. Čtenář může porovnat výsledky žákyně 2. ročníku základní školy běžného typu,která ve čtení písmen dosáhla výborných výsledků s výsledky žákyně 2. ročníkuzákladní školy logopedické, u níž byly zaznamenány rezervy ve čtení písmen.Aplikace pomůcky v praxi byla autory ověřována i výzkumně v rámci tří etap testovánídětí v základních školách a základních školách logopedických (71 dětí vyšetřenov období září-říjen 2020; 79 dětí vyšetřeno v období leden-únor 2021 a 80 dětívyšetřeno v období květen-červen 2021). Výzkum se týkal čtení izolovaných písmenvšech typů a čtení čísel 0-20, jednalo se o kombinovaný výzkumný design, s převahoukvantitativního výzkumu, včetně statistického zpracování a formulace závěrů provědu i praxi.

  • Název v anglickém jazyce

    TETRECOM The Diagnostic Tool for Letter and Number Recognition with School Beginners Based on Eye Tracking Technology

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this publication is to introduce the diagnostic tool TETRECOM (Technologyof Eye Tracking in Reading and Comprehension), to familiarize the readers with thewhole process of diagnosing the ability of reading letters and numbers. The tool isbased on eye tracking technology and it will allow to objectively recognize theknowledge of upper and lower case printed letters, lower and upper case writtenletters and numbers (0-20) in school beginners. It is intended for teachers, specialeducators and speech therapists who work with beginning readers, especially inspeech therapy primary schools, in mainstream primary schools in grades 1 and 2, aswell as in school counselling centres (special education centres and pedagogicalpsychological counselling centres). It provides information on letters that the pupilreads correctly, incorrectly, with a deviation in articulation or does not read (omits).The way of breathing (nose/mouth) is monitored. The software accurately measuresthe time of reading letters and numbers, automatically records the trajectories ofthe child&apos;s eye movements when reading letters and numbers, specific strategiesbefore more serious reading difficulties become apparent.Working with TETRECOM is described step-by-step, including specific illustrations ofthe situations to be solved, to ensure a smooth workflow. The introductory chaptersdescribe the technical equipment requirements for working with the tool, specificconditions for preparing the test site, working with the &quot;tailor-made&quot; TETRECOMsoftware, working with the database, followed by a description of the actual testadministration process, and the possibilities of editing the record after the test hasbeen completed. Finally, partial outputs from the first stage of the research study(September-October 2020) are presented, as well as a practical demonstration of theresults and the recording of eye movement trajectories of two primary school 2ndgrade pupils. The reader can compare the results of a pupil in a mainstream primaryschool who achieved excellent results in letter reading with the results of a pupil ina speech therapy primary school who has difficulties in letter reading.The application of the tool in practice was also verified by the authors in a researchsetting in three phases of testing children in primary and speech therapy primaryschools (71 children examined in September-October 2020; 79 children examined inJanuary-February 2021 and 80 children examined in May-June 2021). The researchinvolved reading isolated letters of all types and reading numbers 0-20; it was amixed research design, with a predominance of quantitative research, includingstatistical processing and formulation of conclusions for science and practice.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TP01010015" target="_blank" >TP01010015: Zefektivnění a stabilizace procesů Proof-of-Concept projektů Univerzity Palackého v Olomouci</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-244-6141-0

  • Počet stran knihy

    91

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS knihy