Vztah státu a církve v otázkách vzdělávání a zahraniční politiky v době první Československé republiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73617545" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73617545 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ksv.upol.cz/civilia/?page=archiv" target="_blank" >https://ksv.upol.cz/civilia/?page=archiv</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vztah státu a církve v otázkách vzdělávání a zahraniční politiky v době první Československé republiky
Popis výsledku v původním jazyce
Článek je pokusem o komprehenzivní přehled událostí v nově vzniklém československém státě v oblasti školství a vztahu státu s katolickou církví. Jedná se o odbornou studii čerpající z dobových časopisů, projevů státníků a oficiálních bilaterálních dokumentů. Nastiňuje nové souvislosti a přináší kontext každodennosti do situace, která je vnímána zejména jako politická. Vyjádření autorů ze školního prostředí je poté vztaženo i k recepci Malého školského zákona, který na československých školách zavedl povinné předměty, z nichž jedním byla občanská nauka. Je nabídnuto zhodnocení dopadů implementace tohoto zákona.Historická část této stati navazuje na výše představený historicky-pedagogický exkurz. Druhá část je popisem budování vztahů Československa a Vatikánu s představením tzv. Marmaggiho aféry, která zásadním způsobem ovlivnila podobu vztahu státu a církve.
Název v anglickém jazyce
The Relationship between the State and the Church in Education and Foreign Policy in the First Czechoslovak Republic
Popis výsledku anglicky
This paper aims to provide a comprehensive overview of events in the newly established Czechoslovak state in the field of education and the relationship between the state and the Catholic Church. It is an academic study drawing on contemporary journals, speeches by statesmen and official bilateral documents. It outlines new contexts and brings the context of the everydayness into a situation that is perceived as primarily political. The authors' observations from the school environment are then complemented by the reception of the Small Education Act (Malý školský zákon), which introduced compulsory subjects in Czechoslovak schools, one of which is civics. An evaluation of the impact of this law's implementation is offered.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Civilia. Odborná revue pro didaktiku společenských věd
ISSN
1805-3963
e-ISSN
2336-3584
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
54-67
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—