Úroveň připravenosti ke čtení u žáků po zahájení povinné školní docházky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73617862" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73617862 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2022.2048" target="_blank" >https://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2022.2048</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2022.2048" target="_blank" >10.21125/edulearn.2022.2048</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úroveň připravenosti ke čtení u žáků po zahájení povinné školní docházky
Popis výsledku v původním jazyce
Současné výzkumy se problematikou školní zralosti dítěte zabývají komplexněji než v minulosti. Současné výzkumné práce se zaměřují na mapování prediktorů školní úspěšnosti, které mohou pozitivně ovlivnit začátek povinné školní docházky. Cílená podpora a pomoc ze strany pedagogů v problémových oblastech může dítěti umožnit maximálně využít jeho potenciál pro úspěšnou školní docházku. Při zahájení povinné školní docházky rozhoduje o úspěchu dítěte řada faktorů, jako je pracovní výdrž a schopnost koncentrace, řešení kvantitativních problémů, adaptabilita nebo schopnost interakce s vrstevníky a dospělými. Důležitým předpokladem je určitý stupeň připravenosti – schopnost rozeznávat písmena a slova a míra percepční zralosti. Cílem předkládané pilotní studie je popsat a analyzovat úroveň připravenosti dětí číst a psát a jejich pracovní vytrvalost. Výsledky naznačují nutnost zaměřit se na rozvoj pracovní vytrvalosti a koncentrace, která je předpokladem úspěšné školní kariéry dítěte. Získaná data mohou rozšířit a doplnit výzkumnou oblast školní zralosti dětí a umožnit odborníkům srovnání s populací v jiných zemích.
Název v anglickém jazyce
Level of Readiness to Read in Children after Starting Compulsory School Attendance
Popis výsledku anglicky
Current research deal with the issue of a child's school readiness more comprehensively than in the past. Contemporary research papers focus on mapping predictors of school success that can positively influence the start of compulsory school attendance. Aimed support and assistance from educators in problem areas can enable the child to make the most of his or her potential for successful schooling. When starting compulsory school attendance, a number of factors determines a child's success, such as work endurance and the ability to concentrate, solve quantitative problems, adaptability or the ability to interact with peers and adults. An important prerequisite is a certain degree of readiness – the ability to recognize letters and words and the degree of perceptual maturity. The aim of the presented pilot study is to describe and analyze the level of readiness in children to read and write and their work endurance. The results indicate the need to focus on the development of work endurance and concentration, which is a prerequisite for a successful school career of the child. The obtained data can extend and supplement research field of school readiness of children and enable experts to compare with the population in other countries.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
EDULEARN22 Proceedings
ISBN
978-84-09-42484-9
ISSN
2340-1117
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
8599-8603
Název nakladatele
International Association of Technology, Education and Development (IATED)
Místo vydání
Madrid
Místo konání akce
Palma Spain
Datum konání akce
4. 7. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—