Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Koncept praxe založené na důkazech a jeho význam pro oblast vzdělávání

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73623510" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73623510 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://eduport.pf.ujep.cz/cz/artkey/edp-202202-0005_concept-evidence-based-practice-and-its-potential-for-education.php" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/cz/artkey/edp-202202-0005_concept-evidence-based-practice-and-its-potential-for-education.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2022.010" target="_blank" >10.21062/edp.2022.010</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Koncept praxe založené na důkazech a jeho význam pro oblast vzdělávání

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Koncept vzdělávání založeného na důkazech navrhuje, aby se při rozhodování o vzdělávání zohledňovaly dostupné informace o důkazech, odborné zkušenosti, preference/hodnoty žáků a rodičů a kontext vzdělávání. Tento koncept se shoduje s definicí &quot;praxe založené na důkazech&quot; (evidence-based practice - EBP) podle nejvýznamnějších mezinárodních organizací, které se věnují rozvoji EBP, např. Cochrane, JBI, Campbell a GRADE. V oblasti pedagogiky však stále převládá řada předsudků, nesprávných závěrů nebo nepochopení vůči vzdělávání založenému na důkazech, které ve svém důsledku vedou k nižší účinnosti vzdělávacích intervencí, k marginalizaci hodnot, které zastávají žáci a jejich rodiče, k dezintegraci výzkumu a praxe atd. Typická je redukce významu tohoto pojmu na zjišťování účinnosti vzdělávacích metod. V tomto příspěvku proto vysvětlujeme základní principy konceptu vzdělávání založeného na důkazech podle výše uvedené definice. Vycházíme z vývoje EBP v oblasti medicíny založené na důkazech a ukazujeme význam tohoto konceptu pro pedagogiku. Zabýváme se povahou důkazů, hodnocením jejich kvality/jistoty a úlohou důkazů v pedagogických rozhodovacích procesech. V článku jsou rovněž představeny významné organizace zaměřené na EBP se zvláštním důrazem na oblast České republiky. Zde je představeno Národní centrum pro zdravotnictví založené na důkazech v ČR.

  • Název v anglickém jazyce

    Concept Evidence-based Practice and its potential for education

  • Popis výsledku anglicky

    he concept of evidence-based education proposes that decisions concerning education integrate available information about evidence, professional experience, students´ and parents´ preferences/values, and the educational context. This concept coincides with the definition of &quot;evidence-based practice&quot; (EBP) according to the most important international organizations dedicated to the development of EBP, e.g. Cochrane, JBI, Campbell and GRADE. However, in the field of pedagogy, many prejudices, incorrect conclusions or a lack of understanding still prevails against evidence-based education, which as a result lead to lower effectiveness of educational interventions, to the marginalization of the values held by students and their parents, to the disintegration of research and practice, etc. The reduction of the meaning of this concept to determining the effectiveness of educational methods is typical. Therefore, in this paper, we explain the basic principles of the concept of evidence-based education according to the above-mentioned definition. We draw on the development of EBP in the field of evidence-based medicine and show the relevance of this concept for pedagogy. We deal with the nature of evidence, the evaluation of its quality/certainty, and the role of evidence in pedagogical decision-making processes. The paper also presents important organizations focused on EBP with special emphasis on the area of Czech Republic. Here, the Czech National Centre for Evidence-Based Healthcare and Knowledge Translation (CEBHC-KT) at Masaryk University in Brno and the Center of Evidence-based Education and Arts Therapies: A JBI Affiliate Group at Palacky University Olomouc support the development of EBP.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    EduPort

  • ISSN

    2695-0936

  • e-ISSN

    2695-0936

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    26-54

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus