Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Role sociálního pedagoga ve škole při komunikaci s rodinou žáka (nejen) se sociálním znevýhodněním

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F23%3A73621557" target="_blank" >RIV/61989592:15410/23:73621557 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.uhk.cz/file/edee/pedagogicka-fakulta/pdf/pracoviste-fakulty/ustav-socialnich-studii/dokumenty/publikace-ke-stazeni/socialia-2023_sbornik_e-verze.pdf" target="_blank" >https://www.uhk.cz/file/edee/pedagogicka-fakulta/pdf/pracoviste-fakulty/ustav-socialnich-studii/dokumenty/publikace-ke-stazeni/socialia-2023_sbornik_e-verze.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Role sociálního pedagoga ve škole při komunikaci s rodinou žáka (nejen) se sociálním znevýhodněním

  • Popis výsledku v původním jazyce

    S rodinami s nízkým sociokulturním statutem, ale nejen s nimi, je z pohledu školy často obtížné navázat participující rovinu komunikace. Příčiny pro to jsou různé, vždy však velmi ovlivňují žákovu motivaci, chování či studijní výsledky. Navázání aktivní komunikace může iniciovat mj. sociální pedagog, pokud je tato profese součástí týmu odborníků v rámci školního poradenského pracoviště. Dochází k tomu například prostřednictvím terénní práce, skrze kterou lépe poznává socio-ekonomické zázemí žáka a jeho rodinu, se kterou se snaží budovat respektující vztah založený na důvěře. Tím posiluje mj. přebírání rodičovské zodpovědnosti, ale také vytváří pro rodinu dlouhodobou oporu. V příspěvku se zaměříme na působení sociálního pedagoga v prostředí základní školy, kde jako jeden z jeho úkolů očekáváme navazování vztahů s rodinami dětí, především rodiči žáků s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Příspěvek se zaměřuje rovněž na intenzitu potřeb, kterou uvádí základní školy v oblasti komunikace a terénní práce s rodinou žáka, a jak se tato intenzita proměňuje u škol s pozicí a bez pozice sociálního pedagoga.

  • Název v anglickém jazyce

    The role of the social pedagogue in the school in communicating with the family of (not only) socially disadvantaged pupils

  • Popis výsledku anglicky

    With families with low socio-cultural status, but not only with them, it is often difficult from the school&apos;s point of view to establish a participatory level of communication. The reasons for this are varied, but they always have a major impact on the pupil&apos;s motivation, behaviour or academic performance. The establishment of active communication can be initiated, among others, by a social pedagogue if this profession is part of the team of professionals within the school counselling centre. This is done, for example, through fieldwork, through which they get to know the socio-economic background of the pupil and their family, with whom they try to build a respectful and trusting relationship. This strengthens, among other things, the assumption of parental responsibility, but also creates long-term support for the family.In this paper, we will focus on the social pedagogue&apos;s work in the elementary school environment, where one of his/her tasks is to establish relationships with the families of children, especially parents of pupils with- educational support needs due to social disadvantage. We will also focus on the intensity of needs reported by elementary schools in the area of communication and outreach work with the pupil&apos;s family, and how this intensity varies in schools with and without the position of social pedagogue.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    SOCIALIA 2023. Sociálně pedagogická analýza současné rodiny

  • ISBN

    978-80-7435-916-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    233-240

  • Název nakladatele

    Gaudeamus

  • Místo vydání

    Hradec Králové

  • Místo konání akce

    Hradec Králové

  • Datum konání akce

    11. 10. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku