Digitální technologie a jejich využití pro rozvoj žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F23%3A73622735" target="_blank" >RIV/61989592:15410/23:73622735 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.paidagogos.net/issues/2022/1-2/article.php?id=12" target="_blank" >http://www.paidagogos.net/issues/2022/1-2/article.php?id=12</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Digitální technologie a jejich využití pro rozvoj žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Popis výsledku v původním jazyce
V současné době se stále častěji setkáváme s pojmem tzv. digitální gramotnosti. Digitální technologie se v tomto oboru neustále vyvíjejí a hrají v životě člověka významnou roli. Jsou důležité nejen na trhu práce, ale také ve vzdělávání a rozvoji lidských dovedností. Digitální technologie jsou tak jedním z prostředků, jak můžeme u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami rozvíjet jejich poznávací procesy. Obzvláště důležité je pak myšlení, paměť a tvorba představ. Tento příspěvek vznikl v rámci řešení projektu OPVV s názvem anonymizováno). Projekt se zaměřuje na vytváření digitálních pomůcek, jenž cílí především na rozvoj a podporu informatického a logického myšlení. Kromě žáků běžných základních škol se projekt zaměřuje také na žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Hlavním výstupem projektu je tvorba pomůcek, včetně metodik, s využitím digitálních technologií. Jedná se o technologie typu Ozobot, Bee-Bot nebo Blue-Bot. Cílem příspěvku je seznámit s projektem, poskytnout alespoň základní informace o digitálních technologiích, a především popsat možnosti rozvoje osobnosti, dovedností a schopností pomocí těchto technologií u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Název v anglickém jazyce
Digital Technologies and their Use for the Development of Pupils with Special Educational Needs
Popis výsledku anglicky
At present, we increasingly encounter the concept of so-called digital literacy. Digital technologies are constantly evolving in this field and play an important role in human life. They are important not only in the labor market but also in education and human skills development. Digital technologies are thus one of the means by which we can develop the cognitive processes of pupils with special educational needs. Especially, thinking, memory, and creating ideas are very important. This contribution was created within the solution of the project PIGŽU – Support of information literacy of pupils and teachers. The project then focus on the creation of digital aids, which aims primarily at the development and support of computational thinking. In addition to mainstream primary school pupils, the project also focuses on pupils with special educational needs. The main output of the project is the creation of aids, including methodologies, using digital technologies. These are technologies such as Ozobot, Blue-Bot, or Bee-Bot. The aim of the paper is to acquaint with the project, to provide at least basic information about digital technologies, and especially to describe the possibilities of personality development, skills, and abilities using these technologies in pupils with special education needs.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paidagogos
ISSN
1213-3809
e-ISSN
—
Svazek periodika
2022
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
"201 "- 219
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—