Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

PŘÍPADOVÁ STUDIE VLIVU HUDEBNÍ SENZOMOTORICKÉ INTEGRAČNÍ TERAPIE NA ŘEČ A VÝVOJ CHLAPCE S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F23%3A73623437" target="_blank" >RIV/61989592:15410/23:73623437 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://casopis.rehabilitacia.sk/index.php/lcrh/article/view/21/14" target="_blank" >https://casopis.rehabilitacia.sk/index.php/lcrh/article/view/21/14</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.61983/lcrh.v60i4.21" target="_blank" >10.61983/lcrh.v60i4.21</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    PŘÍPADOVÁ STUDIE VLIVU HUDEBNÍ SENZOMOTORICKÉ INTEGRAČNÍ TERAPIE NA ŘEČ A VÝVOJ CHLAPCE S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Sensorimotor Integration Therapy (SMITh) is a Czech neurorehabilitation approach used to treat children with severe communication disorders. For the needs of music therapy practice and for the purpose of research validation of the effectiveness of SMITh, a musical modification of this approach was created. This case study is one of the first research investigations to validate the effect of SMITh (with musical modification) on the speech and development of children with autism spectrum disorders. A single-case study design with instrumental measurement (via DLP LENA) and other methods for descriptive and narrative data analysis was applied to a three-year-old boy with autism and other developmental challenges. This case study found that SMITh had no effect on the quantitative increase in the boy‘s verbal production or his conversational exchanges with his parents, but during the intervention there was an increase in the first words he began to use functionally. There were also improvements in speech comprehension, attention, and self-care. Further research on the effects of SMITh on speech and other functions in children with developmental disorders requires an improved study design. For research and clinical practice, we recommend maintaining the musical modification of SMITh, which positively stimulates children‘s motivation during training.

  • Název v anglickém jazyce

    Case report on the impact of musical sensorimotor integration therapy on the speech and development of a boy with autism spectrum disorder

  • Popis výsledku anglicky

    Sensorimotor Integration Therapy (SMITh) is a Czech neurorehabilitation approach used to treat children with severe communication disorders. For the needs of music therapy practice and for the purpose of research validation of the effectiveness of SMITh, a musical modification of this approach was created. This case study is one of the first research investigations to validate the effect of SMITh (with musical modification) on the speech and development of children with autism spectrum disorders. A single-case study design with instrumental measurement (via DLP LENA) and other methods for descriptive and narrative data analysis was applied to a three-year-old boy with autism and other developmental challenges. This case study found that SMITh had no effect on the quantitative increase in the boy‘s verbal production or his conversational exchanges with his parents, but during the intervention there was an increase in the first words he began to use functionally. There were also improvements in speech comprehension, attention, and self-care. Further research on the effects of SMITh on speech and other functions in children with developmental disorders requires an improved study design. For research and clinical practice, we recommend maintaining the musical modification of SMITh, which positively stimulates children‘s motivation during training.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Rehabilitacia

  • ISSN

    0375-0922

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    60

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    "332 "- 339

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85183891373