Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

There is more to learning words than meets the conscious eye

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F23%3A73623699" target="_blank" >RIV/61989592:15410/23:73623699 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rh/article/view/554/393" target="_blank" >https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rh/article/view/554/393</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.18290/rh237110sp-7" target="_blank" >10.18290/rh237110sp-7</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    There is more to learning words than meets the conscious eye

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study focuses on the role of attention in learning new language items. These include elements of varying size and schematicity, ranging from single morphemes, through words, phrases, partially-filled sequences, to entirely schematic grammatical patterns. Following cognitive-linguistic usage-based models, it is assumed that language learning takes place by observing examples of use found in the input and whose elements must be memorised. Given the nature of linguistic use and the deluge of information to which the learner is exposed at any moment, learning is highly unlikely to involve only a continuous focus of consciousness. Thus, the present contribution argues against the main claims of Richard Schmidt’s Noticing Hypothesis, under which learning is only possible when consciously attending to input elements. On the contrary, the development of proficiency is based mainly on unconscious learning mechanisms. The acquisition of phraseological compounds is particularly dependent on incidental learning.

  • Název v anglickém jazyce

    There is more to learning words than meets the conscious eye

  • Popis výsledku anglicky

    This study focuses on the role of attention in learning new language items. These include elements of varying size and schematicity, ranging from single morphemes, through words, phrases, partially-filled sequences, to entirely schematic grammatical patterns. Following cognitive-linguistic usage-based models, it is assumed that language learning takes place by observing examples of use found in the input and whose elements must be memorised. Given the nature of linguistic use and the deluge of information to which the learner is exposed at any moment, learning is highly unlikely to involve only a continuous focus of consciousness. Thus, the present contribution argues against the main claims of Richard Schmidt’s Noticing Hypothesis, under which learning is only possible when consciously attending to input elements. On the contrary, the development of proficiency is based mainly on unconscious learning mechanisms. The acquisition of phraseological compounds is particularly dependent on incidental learning.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Roczniki Humanistyczne

  • ISSN

    0035-7707

  • e-ISSN

    2544-5200

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    10

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    139-154

  • Kód UT WoS článku

    001110963500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85180319461