Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Historický vývoj elementárního učení o přírodě

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F23%3A73628394" target="_blank" >RIV/61989592:15410/23:73628394 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.pdf.upol.cz/kpv/casopis-magister/#c76448" target="_blank" >https://www.pdf.upol.cz/kpv/casopis-magister/#c76448</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Historický vývoj elementárního učení o přírodě

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato přehledová stať představuje historický vývoj elementárního učení o přírodě se zaměřením na didaktické aspekty edukačního procesu. Cílem článku není ucelený detailní výčet pojetí, obsahů a přístupů k vyučování přírodovědy, či kompletní souhrn pedagogického díla osobností, které se o rozvoj oblasti učení o přírodě žáků mladšího školního věku významně zasloužily. Usilujeme o identifikaci klíčových teorií a témat a syntézu dosavadních poznatků, které v historickém kontextu umožnily vystavět elementární učení o přírodě a společnosti na 1. stupni pro potřeby současné základní školy. Ve výběru teoretických přístupů, pedagogů a jejich reprezentativních prací poskytujeme ilustrativní přehled vývoje pojetí vyučování přírodovědných témat. Propojení teoretických údajů s praktickým využitím demonstrujeme analýzou vybraných didaktických aspektů – výchovně-vzdělávacích cílů, didaktických principů a zásad, vyučovacích metod, organizačních forem a nároků na profesní kompetence pedagogů v kontextu politických a sociokulturních podmínek, které byly pro rozvoj pedagogiky v klíčových historických obdobích signifikantní

  • Název v anglickém jazyce

    Historical development of elementary learning about nature

  • Popis výsledku anglicky

    This review article presents the historical development of elementary science education with a focus on the didactic aspects of the educational process. The aim of the article is not to provide a comprehensive, detailed list of concepts, contents and approaches to teaching science, or a complete summary of the pedagogical work of personalities who have made significant contributions to the development of science education for younger school-age pupils. We aim to identify key theories and themes and synthesize existing knowledge that, in a historical context, have enabled elementary science education and society to be developed at the 1st level for the needs of contemporary primary schools. In a selection of theoretical approaches, teachers and their representative works, we provide an illustrative overview of the development of the concept of teaching science topics. We demonstrate the connection of theoretical data with practical use by analyzing selected didactic aspects – educational goals, didactic principles and guidelines, teaching methods, organizational forms and demands on professional competences of teachers in the context of political and socio-cultural conditions that were significant for the development of pedagogy in key historical periods.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Magister : refexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu

  • ISSN

    1805-7152

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2/23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    6-35

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus