Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vzdělávací obor Tělesná výchova v prostředí českých základních škol: průřezová studie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73624597" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73624597 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-202401-0001_vzdelavaci_obor_telesna_vychova_v_prostredi_ceskych_zakladnich_skol_prurezova_studie.php" target="_blank" >https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-202401-0001_vzdelavaci_obor_telesna_vychova_v_prostredi_ceskych_zakladnich_skol_prurezova_studie.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/tk.2024.001" target="_blank" >10.5507/tk.2024.001</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vzdělávací obor Tělesná výchova v prostředí českých základních škol: průřezová studie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Východiska: Předmět tělesná výchova je pro žáky povinný již od samého počátku základního vzdělávání, a tím senabízí značný prostor pro cílené ovlivňování chování a jednání žáků ve prospěch zdraví. Učitel je základním činitelemve vzdělávacím procesu a jeho vliv na žáky je nezpochybnitelný. Tato průřezová studie se zaměřuje na vzdělávacíobor Tělesná výchova, ne však z pohledu žáků, ale zaměřuje se především na postoje a názory učitelů tělesné výchovy na prvním stupni základní školy. Cíle: Hlavním cílem výzkumné studie je popsat, analyzovat a interpretovatpostoje a názory učitelů na současný koncept předmětu tělesná výchova. Dílčími cíli jsou popsat pedagogickou realitupřípravy učitelů na předmět tělesná výchova, zjistit, jakou hodnotu přikládají předmětu tělesná výchova a komparovat vybrané skupiny respondentů. Metodika: Jedná se o průřezovou studii, u níž byl na základě cílů studie zvolenkvantitativní výzkumný design a nástrojem pro sběr dat se stal nestandardizovaný dotazník. Výsledky: Průměrnádélka přípravy učitelů na hodiny tělesné výchovy činí 18 minut. Dále bylo prokázáno, že s délkou pedagogické praxea věkem klesá délka přípravy. V 78 % jsou učitelé se současným konceptem vzdělávacího oboru Tělesná výchovaspokojeni. Hodnocení spokojenosti s konceptem předmětu tělesná výchova ovlivňuje délka pedagogické praxe a věkrespondentů. Učitelé se cítí na výuku předmětu tělesné výchovy dostatečně kvalifi kováni (76 %) a většinově se domnívají, že v jejich hodinách jsou dostatečně rozvíjeny žákovské kompetence. V 92 % učitelé hodnotí vzdělávacíobor Tělesná výchova jako důležitý či velmi důležitý. Závěry: Učitelé jsou spokojeni se současným konceptempředmětu tělesná výchova, vyvstává však otázka, zda v průběhu kurikulární reformy opravdu dochází ke změnámna úrovni realizovaného kurikula. Pozitivní výsledky přináší část zaměřená na vnímání hodnoty tělesné výchovy.Zde téměř všichni učitelé vnímají tento vzdělávací obor jako důležitý či velmi důležitý, což lze vnímat jako velkýposun ve smýšlení pedagogů.

  • Název v anglickém jazyce

    Educational Field of Physical Education in the Environment of Czech Primary Schools: a Cross-Sectional Study

  • Popis výsledku anglicky

    Background: The abstract will be structured into paragraphs. Subject education is compulsory for pupils from thevery beginning of basic education, and this off ers considerable scope for targeted infl uencing of pupils’ behaviourand actions in favor of health. The teacher is a fundamental factor in the educational process and his infl uence onpupils is unquestionable. This cross-sectional study focuses on the educational fi eld of physical education, however,not from the students’ point of view, but is primarily focused on the attitudes and opinions of physical educationteachers in primary school. Objective: The main goal of the research study is to describe, analyze and interpret theattitudes and opinions of teachers on the current concept of the subject of physical education. The sub-goals are todescribe the pedagogical reality of teacher preparation for the subject of physical education, to fi nd out what valuethey attach to the subject of physical education and to compare selected groups of respondents. Methods: This isa cross-sectional study, in which a quantitative research design was chosen based on the objectives of the study,and a non-standardized questionnaire became the tool for data collection. Results: The average duration of teacherpreparation for physical education lessons is 18 minutes. Furthermore, it was proven that the length of training decreases with the length of teaching experience and age. 78 % of teachers are satisfi ed with the current concept of theeducational fi eld of physical education. The assessment of satisfaction with the concept of the physical educationsubject is infl uenced by the length of teaching experience and the age of the respondents. Teachers feel suffi cientlyqualifi ed to teach the subject of physical education (76 %) and the majority believe that pupils› competencies aresuffi ciently developed in their classes. 92 % of teachers rate the educational fi eld of physical education as importantor very important. Conclusions: The teachers are satisfi ed with the current concept of the subject of physical education, but the question arises whether, during the curriculum reform, there are changes at the level of the implementedcurriculum. The part focused on the perception of the value of physical education brings positive results. Here,almost all teachers perceive this educational fi eld as important or very important, which can be seen as a big shiftin the mindset of pedagogues.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Tělesná kultura

  • ISSN

    1211-6521

  • e-ISSN

    1803-8360

  • Svazek periodika

    47

  • Číslo periodika v rámci svazku

    červen 2024

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    1-8

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus