Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vztah a motivace učitelů odborných předmětů k dalšímu vzdělávání

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43670%2F19%3A43916282" target="_blank" >RIV/62156489:43670/19:43916282 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1339" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1339</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vztah a motivace učitelů odborných předmětů k dalšímu vzdělávání

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem studie je popsat a analyzovat vztah a motivaci učitelů odborných předmětů k dalšímu vzdělávání; identifikovat souvislosti mezi vztahem a motivací k dalšímu vzdělávání na straně jedné a profesně-demografickými znaky na straně druhé. Metody: Pro průzkum byl použit dotazník vlastní konstrukce, který byl distribuován v tištěné formě. Dotazník vyplnilo 93 respondentů - učitelů odborných předmětů ze středních škol v Jihomoravském kraji. Průzkum byl realizován v červnu 2013. Výsledky: U respondentů byl zjištěn vysoce pozitivní vztah k dalšímu vzdělávání, avšak nižší ochota se vzdělávat ve volném čase a relativní neochota vydávat na další vzdělávání vlastní prostředky. Byly zjištěny statisticky významné rozdíly v postojích i motivaci k dalšímu vzdělávání v závislosti na jednotlivých profesně-demografických znacích - zejména na pohlaví a věku. Závěry: Mladší učitelé odborných předmětů a ženy jsou ochotnější se dále vzdělávat a motivují je faktory jako možnost získat nové poznatky o řešení problémů při práci s žáky, realizovat získané poznatky ve výuce, diskutovat o problémech s odborníky nebo možnost setkat se s kolegy a vzájemně si vyměňovat zkušeností. Učitelé ve věku 36-45 let byli méně celkově spokojeni s dalším vzděláváním než učitelé ve věku 46-55 let. Zavedení kariérního systému není obecně pro učitele odborných předmětů výrazným motivačním faktorem k dalšímu vzdělávání. Postoji a potřebami učitelů odborných předmětů je důležité se dále zabývat, jde o nedostatečně prozkoumanou oblast.

  • Název v anglickém jazyce

    The Attitude and Motivation of Teachers of Vocational Subjects to Further Education

  • Popis výsledku anglicky

    The goal of the study is to describe and analyse the attitude and motivation of teachers of vocational subjects to their own further education; to identify the connections between attitude and motivation for further education on the one hand and professional-demographic characteristics on the other hand. Methods: For the survey we used our own questionnaire, which was distributed in printed form. The questionnaire was fi lled in by 93 respondents - teachers of vocational subjects from middle schools in the South Moravia region. The survey was conducted in June 2013. Results: A highly positive attitude to further education was found among the respondents, but a lower willingness to use leisure time for such education and a relative reluctance to spend their own funds on further education. Statistically signifi cant diff erences between diff erent professional-demographic categories were found in attitudes and motivation to further education MINUS SIGN particularly gender and age. Conclusions: Younger teachers of vocational education and women are more willing to take further education courses and are motivated by factors like the chance to learn more about how to tackle problems in work with pupils, apply new knowledge in teaching, and discuss problems with experts, or the chance to meet colleagues and exchange experience with them. Teachers in the age group 36-45 were overall less satisfi ed with further education than teachers in the age group 46-55. For teachers of vocational subjects the introduction of a career system is not a strong motivating factor for further education. Th e attitudes and needs of teachers of vocational subjects constitute an important theme and need further study as it is an insuffi ciently investigated field.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    69

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    165-184

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus