Připravenost učitelů základních škol na výuku informatiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73625613" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73625613 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.didinfo.net/images/DidInfo/files/Didinfo_2024_regio.pdf" target="_blank" >https://www.didinfo.net/images/DidInfo/files/Didinfo_2024_regio.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Připravenost učitelů základních škol na výuku informatiky
Popis výsledku v původním jazyce
V tomto článku se zaměřujeme na připravenost učitelů na výuku informatiky na základních školách a na využívání digitálních technologií v edukaci. Zkoumáme vybavenost škol programovatelnými hračkami a robotickými stavebnicemi, kritérii učitelů při výběru těchto hraček a stavebnic, tím, zda je programování robotů vhodným nástrojem a způsobem získávání základních poznatků a dovedností pro běžný život i v programování. Snažíme se získat informaci o tom, jak se robotika uplatňuje ve vzdělávání a jaké vybavení se k tomu využívá na školách. Dalším výzkumným problémem, kterým se zabýváme, je připravenost učitelů na výuku informatiky na základních školách, na využívání digitálních technologií v edukaci, a to jakým způsobem zlepšit jejich kompetence a gramotnost v této oblasti. Výzkum je stále v realizaci, není dokončen. Postupně dotazníky vyplňují další respondenti. Výzkum bude pokračovat podrobnějšími rozbory vyplněných dotazníků, a rozhovorů s učiteli, a to v oblastech, jak učitelé rozumí očekávaným výstupům RVP ZV a cílům výuky, jak se informatika učí, jak se učí programování pomocí robotických pomůcek a stavebnic, jakým způsobem se žáci učí programovat, jakým způsobem využívají různé aplikace a simulátory. K tomuto účelu bylo nejdříve nutné zjistit, jak jsou školy robotickými pomůckami a stavebnicemi vybaveny a kde tyto pomůcky využívají.
Název v anglickém jazyce
The Readiness of Primary School Teachers to Teach Informatics
Popis výsledku anglicky
In this article, we focus on the readiness of teachers for teaching informatics in primary schools,on the use of digital technologies in education. We examine whether schools are equipped with programmable toys and robotic kits, teachers' criteria for choosing these toys and kits, whether robot programming is a suitable tool and way of acquiring basic knowledge and skills for everyday life and in programming as well. We also try to elicit some information how robotics is applied in education and what equipment is used in schools. Another research problem which we deal with is the readiness of teachers to teach informatics in primary schools, to use digital technologies in education, and how to improve their competence and literacy in this area. The research is still in progress, not finished. Other respondents fill in the questionnaires gradually. The research will continue with more detailed analyzes of completed questionnaires and interviews with teachers, namely in the areas of how teachers understand the expected outputs of the Primary School Curriculum and the objectives of teaching, how computer science is taught, how programming is taught using robotic aids and kits, how pupils learn to program, how they use different applications and simulators. For this purpose, it was first necessary to find out how schools are equipped with robotic aids and kits and where they use these aids.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
DIDINFO 2024: Regionální sborník konference
ISBN
978-80-7494-698-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
18-25
Název nakladatele
Technická univerzita v Liberci Studentská 1402/2, Liberec
Místo vydání
Liberec
Místo konání akce
Liberec
Datum konání akce
7. 2. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—