Didaktika odborných předmětů, stav a perspektivy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73626937" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73626937 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.extrasystem.com/9788087570647.pdf" target="_blank" >http://www.extrasystem.com/9788087570647.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Didaktika odborných předmětů, stav a perspektivy
Popis výsledku v původním jazyce
Předložená studie nastiňuje určitý stav didaktik v odborném vzdělávání v České republice a případně jejich další vývoj, který je spjat s přípravou učitelů na pedagogických i nepedagogických vysokých školách. Cílem studie je zhodnotit aktuální stav didaktik odborných předmětů v kontextu změn ve vzdělávání spojených s rozvojem společnosti poznamenané informačními technologiemi, digitalizací a robotizací průmyslu, obchodu i služeb. Změny jsou spojeny i s novým fenoménem – umělou inteligencí, která proniká stejnou mírou do výrobního sektoru a služeb, jako donedávna technologie postavené na informatice. Na budoucnost uplatnění na trhu práce je potřeba připravovat dnešní absolventy středních odborných školy, kterým však musí předcházet příprava jejich učitelů – to je úlohou vysokých škol. V první části je vymezen určitý stručný diskurs řešené problematiky. Druhá část je pak věnována analýze stavu oborových didaktik v odborném vzdělávání včetně jejich perspektiv vývoje.
Název v anglickém jazyce
Didactics of professional subjects, status and perspectives
Popis výsledku anglicky
The present study outlines a certain state of didactics in vocational education in the Czech Republic and their possible further development, which is linked to the preparation of teachers at pedagogical and non-pedagogical universities. The aim of the study is to evaluate the current state of didactics of vocational subjects in the context of changes in education associated with the development of society marked by information technology, digitalization and robotisation of industry, trade and services. The changes are also associated with a new phenomenon - artificial intelligence, which is penetrating the manufacturing and service sectors to the same extent as the technologies based on informatics until recently. Today's secondary school graduates need to be prepared for future employment, but this must be preceded by the preparation of their teachers - this is the role of universities. The first part of the paper defines a brief discourse on the issue at hand. The second part is then devoted to an analysis of the state of the art of didactics in vocational education, including their development perspectives.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
SCHOLA NOVA, QUO VADIS? 2024
ISBN
978-80-87570-64-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
123-131
Název nakladatele
Extrasystem Praha
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
15. 11. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—