K problematice pedagogického výzkumu v oborové didaktice společenských věd
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73629634" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73629634 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.5507/civ.2025.010" target="_blank" >https://doi.org/10.5507/civ.2025.010</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/civ.2025.010" target="_blank" >10.5507/civ.2025.010</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K problematice pedagogického výzkumu v oborové didaktice společenských věd
Popis výsledku v původním jazyce
Teoretická studie reflektuje problematiku pedagogického výzkumu v oborové didaktice společenských věd a jeho dopad na rozvoj této akademické disciplíny. Úvodní část studie je věnována deskripci aktuálního stavu výchovy k občanství v kontextu probíhající revize kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání. Právě skutečnost, kdy výchova k občanství prochází svým „kopernikovským obratem“, což se odráží jak v edukační praxi a v aktuálním RVP ZV, tak i v návrhu revidovaného kurikulárního dokumentu, obnažuje problém, kterým je nedostatek relevantních datz pedagogického výzkum klíčových jevů. Ve druhé části studie, na základě analýzy přístupů oborové didaktiky dějepisu a s ohledem na fakt, že oborová didaktika společenských věd má z obecného pohledu dvě teoretické úrovně, vymezuje a charakterizuje možné badatelské oblasti v oborové didaktice společenských věd. Třetí část studie upozorňuje na limity a možné překážky, jež jsou spojené s vnímáním oborové didaktiky společenských věd a jejího vlastního badatelského pole.
Název v anglickém jazyce
On the issue of pedagogical research in social science didactics
Popis výsledku anglicky
The theoretical study reflects the issue of pedagogical research in the subject didactics of social sciences and its impact on the development of this academic discipline. The introductory part of the study is devoted to a description of the current state of citizenship education in the context of the ongoing revision of curricular documents for primary education. The fact that citizenship education is undergoing its "Copernican turn", which is reflected both in educational practice and in the current RVP ZV, as well as in the draft of the revised curricular document, exposes the problem of the lack of relevant data from pedagogical research on key phenomena. In the second part of the study, based on an analysis of the approaches of the subject didactics of history and with regard to the fact that the subject didactics of social sciences has two theoretical levels from a general perspective, it defines and characterizes possible research areas in the subject didactics of social sciences. The third part of the study draws attention to the limits and possible obstacles associated with the perception of the subject didactics of social sciences and its own research field.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Civilia. Odborná revue pro didaktiku společenských věd
ISSN
1805-3963
e-ISSN
2336-3584
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
42-49
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—