Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Wellbeing ve vzdělávací politice a jeho souvislosti s výtvarnou výchovou: Přehled definic, strategií a možných přínosů pro duševní zdraví žáků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73630373" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73630373 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.kuv.upol.cz/post/wellbeing-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%AD-politice-a-jeho-souvislosti-s-v%C3%BDtvarnou-v%C3%BDchovou-p%C5%99ehled-definic-strategi%C3%AD" target="_blank" >https://www.kuv.upol.cz/post/wellbeing-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%AD-politice-a-jeho-souvislosti-s-v%C3%BDtvarnou-v%C3%BDchovou-p%C5%99ehled-definic-strategi%C3%AD</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Wellbeing ve vzdělávací politice a jeho souvislosti s výtvarnou výchovou: Přehled definic, strategií a možných přínosů pro duševní zdraví žáků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výzkum wellbeingu v posledních desetiletích zaznamenal výrazný rozmach a tento koncept se stal součástí vzdělávací politiky mnoha zemí, včetně České republiky. Přehledová studie přináší přehled různých přístupů k vymezení wellbeingu, včetně jeho historických a filozofických kořenů, psychologických modelů a dynamických teorií rovnováhy mezi zdroji a výzvami (s využitím práce kolektivu Dodge et al., 2012). Analyzuje rovněž nejnovější strategické dokumenty WHO, UNESCO a OECD, v nichž se wellbeing propojuje s veřejným zdravím, udržitelností a kvalitou vzdělávání. Na základě těchto poznatků se článek zaměřuje na reflexi toho, jak se wellbeing promítá do české vzdělávací politiky, zejména do Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a Hlavních směrů revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována souvislostem mezi wellbeingem a výtvarnou výchovou. Na základě přehledu výzkumné literatury článek ukazuje, že výtvarná výchova může podporovat psychickou pohodu žáků, přispívat k emoční regulaci, snižování stresu a vytváření bezpečného školního klimatu. Empirické studie potvrzují, že výtvarná tvorba podporuje pozitivní sociální vazby, budování sebedůvěry a pocit autonomie (Zarobe &amp; Bungay, 2017; Barnett &amp; Vasiu, 2024). Současně přispívá k prevenci duševních obtíží a může hrát významnou roli v rozvoji resilience žáků.

  • Název v anglickém jazyce

    Wellbeing in Educational Policy and Its Connection to Art Education: A Review of Definitions, Strategies, and Potential Benefits for Students' Mental Health

  • Popis výsledku anglicky

    In recent decades, research on wellbeing has expanded significantly, and this concept has become an integral part of educational policies worldwide, including in the Czech Republic. This article provides an overview of various approaches to defining wellbeing, including its historical and philosophical foundations, psychological models, and dynamic equilibrium theories balancing resources and challenges (Dodge et al., 2012). It also analyzes the latest strategic documents from WHO, UNESCO, and OECD, where wellbeing is linked to public health, sustainability, and the quality of education. Based on these insights, the article examines how wellbeing is reflected in Czech educational policy, particularly in the Strategy for Educational Policy of the Czech Republic until 2030+ (Fryč et al., 2020) and the Main Directions for the Revision of the Framework Educational Program for Primary Education (Baierlová et al., 2022). Special attention is given to the relationship between wellbeing and art education. Drawing on a review of research literature, the article demonstrates how art education can enhance students’ psychological wellbeing, contribute to emotional regulation, reduce stress, and create a safe school environment. Empirical studies confirm that engaging in artistic activities fosters positive social connections, self-confidence, and a sense of autonomy (Zarobe &amp; Bungay, 2017; Barnett &amp; Vasiu, 2024). Furthermore, art education plays a significant role in preventing mental health issues and developing student resilience. The article concludes that wellbeing is not merely an individual matter but a systemic concept that must be integrated into educational policies, school curricula, and teaching practices. The challenge for the future is to support art education as a tool not only for developing creativity and visual literacy but also for enhancing students’ mental health and overall wellbeing in school settings.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kultura, umění a výchova

  • ISSN

    2336-1824

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    1-14

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus