Wellbeing ve vzdělávací politice a jeho souvislosti s výtvarnou výchovou: Přehled definic, strategií a možných přínosů pro duševní zdraví žáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73630373" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73630373 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.kuv.upol.cz/post/wellbeing-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%AD-politice-a-jeho-souvislosti-s-v%C3%BDtvarnou-v%C3%BDchovou-p%C5%99ehled-definic-strategi%C3%AD" target="_blank" >https://www.kuv.upol.cz/post/wellbeing-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%AD-politice-a-jeho-souvislosti-s-v%C3%BDtvarnou-v%C3%BDchovou-p%C5%99ehled-definic-strategi%C3%AD</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Wellbeing ve vzdělávací politice a jeho souvislosti s výtvarnou výchovou: Přehled definic, strategií a možných přínosů pro duševní zdraví žáků
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkum wellbeingu v posledních desetiletích zaznamenal výrazný rozmach a tento koncept se stal součástí vzdělávací politiky mnoha zemí, včetně České republiky. Přehledová studie přináší přehled různých přístupů k vymezení wellbeingu, včetně jeho historických a filozofických kořenů, psychologických modelů a dynamických teorií rovnováhy mezi zdroji a výzvami (s využitím práce kolektivu Dodge et al., 2012). Analyzuje rovněž nejnovější strategické dokumenty WHO, UNESCO a OECD, v nichž se wellbeing propojuje s veřejným zdravím, udržitelností a kvalitou vzdělávání. Na základě těchto poznatků se článek zaměřuje na reflexi toho, jak se wellbeing promítá do české vzdělávací politiky, zejména do Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a Hlavních směrů revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována souvislostem mezi wellbeingem a výtvarnou výchovou. Na základě přehledu výzkumné literatury článek ukazuje, že výtvarná výchova může podporovat psychickou pohodu žáků, přispívat k emoční regulaci, snižování stresu a vytváření bezpečného školního klimatu. Empirické studie potvrzují, že výtvarná tvorba podporuje pozitivní sociální vazby, budování sebedůvěry a pocit autonomie (Zarobe & Bungay, 2017; Barnett & Vasiu, 2024). Současně přispívá k prevenci duševních obtíží a může hrát významnou roli v rozvoji resilience žáků.
Název v anglickém jazyce
Wellbeing in Educational Policy and Its Connection to Art Education: A Review of Definitions, Strategies, and Potential Benefits for Students' Mental Health
Popis výsledku anglicky
In recent decades, research on wellbeing has expanded significantly, and this concept has become an integral part of educational policies worldwide, including in the Czech Republic. This article provides an overview of various approaches to defining wellbeing, including its historical and philosophical foundations, psychological models, and dynamic equilibrium theories balancing resources and challenges (Dodge et al., 2012). It also analyzes the latest strategic documents from WHO, UNESCO, and OECD, where wellbeing is linked to public health, sustainability, and the quality of education. Based on these insights, the article examines how wellbeing is reflected in Czech educational policy, particularly in the Strategy for Educational Policy of the Czech Republic until 2030+ (Fryč et al., 2020) and the Main Directions for the Revision of the Framework Educational Program for Primary Education (Baierlová et al., 2022). Special attention is given to the relationship between wellbeing and art education. Drawing on a review of research literature, the article demonstrates how art education can enhance students’ psychological wellbeing, contribute to emotional regulation, reduce stress, and create a safe school environment. Empirical studies confirm that engaging in artistic activities fosters positive social connections, self-confidence, and a sense of autonomy (Zarobe & Bungay, 2017; Barnett & Vasiu, 2024). Furthermore, art education plays a significant role in preventing mental health issues and developing student resilience. The article concludes that wellbeing is not merely an individual matter but a systemic concept that must be integrated into educational policies, school curricula, and teaching practices. The challenge for the future is to support art education as a tool not only for developing creativity and visual literacy but also for enhancing students’ mental health and overall wellbeing in school settings.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kultura, umění a výchova
ISSN
2336-1824
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
1-14
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—