Rodinný stress a copingové chování rodin se sluchově postiženými dětmi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F05%3A00010995" target="_blank" >RIV/61989592:15510/05:00010995 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rodinný stress a copingové chování rodin se sluchově postiženými dětmi
Popis výsledku v původním jazyce
Článek uvádí výsledky výzkumu třiceti dvou rodin, které mají dítě s těžkou sluchovou vadou. Vychází převážně z teoretických východisek R. Hilla a modelu rezilience H. I. McCubbina. Věnuje se rodinnému stresu v rodinách se sluchově postiženými dětmi, který je kromě faktu zdravotního postižení dítěte ještě umocňován volbou komunikační metody. Je zdůrazněn význam znakového jazyka jako jazyka mateřského. Copingové chování 32 matek a 28 otců vypovídá o možných copingových zdrojích rodin dětí se sluchovým postižením. Především je to rodinná integrace a optimistická definice situace, dále vztahy s odborníky a jinými rodiči sluchově postižených dětí a posléze udržování sociální opory a posílení sebeocenění.
Název v anglickém jazyce
Family stress and coping behavior of families with hearing impaired children
Popis výsledku anglicky
The article deals with research results of 34 fami1ies that have a child suffering severe hearing impairment. It mostly engineers its framework from the outcomes of R. Hill and the Resi1ience Model of H. I. McCubbin. The contribution pays attention to stress in families with hearing-impaired children, which is, apart from the fact of child's health disability, furthermore intensified by choice of the communication method. Significance of the sign language is emphasized as the native language. Coping behavior of 32 mothers and 28 fathers testifies about possible coping sources of fami1ies with hearing impaired children. This is mostly family integration and optimistic definition of situation, then relationships with professional workers and other parents of hearing impaired children, and also preserving of sodal support and backing up of self-esteem.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Psychológia a patopsychológia dieťaťa
ISSN
0555-5574
e-ISSN
—
Svazek periodika
40
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—