Fenomén neoprávněného uvolnění z tělesné výchovy v základním a středním školství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F17%3A73577601" target="_blank" >RIV/61989592:15510/17:73577601 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://telesnakultura.upol.cz/getrevsrc.php?identification=public&mag=tek&raid=6&type=fin" target="_blank" >http://telesnakultura.upol.cz/getrevsrc.php?identification=public&mag=tek&raid=6&type=fin</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/tk.2015.016" target="_blank" >10.5507/tk.2015.016</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fenomén neoprávněného uvolnění z tělesné výchovy v základním a středním školství
Popis výsledku v původním jazyce
Navzdory existenci mezinárodních smluv a strategických dokumentů, ale i zkušenostem ze zahraničí, je bezdůvodné uvolnění ze školní tělesné výchovy u nás realitou a často využívanou praxí. Cílem příspěvku je upozornit na některé negativní dopady při uplatňování norem a standardů ve vztahu k uvolňování žáků ze školní tělesné výchovy na základních a středních školách. Hlavní metodou je analýza relevantních zdrojů, zejména pak legislativních norem. Předkládaný příspěvek si dovoluje diskutovat nad některými pasážemi zákona č. 561/2004 Sb. týkajícími se dané problematiky. Upozorňuje na vyhlášku Ministerstva zdravotnictví České republiky (MZ ČR) č. 391/2013 Sb., která si klade za cíl působit preventivně na ochranu zdraví nejen dětí, ale i dospělých, v kontextu výkonnostního sportu, ale i volnočasových aktivit a školní tělesné výchovy. Negativně hodnotíme zejména skutečnost, že legislativní normy deklarují možnost uvolnění ze školní tělesné výchovy bez nabídky alternativy. V praxi jsme pak svědky uplatňování příslušných zákonů a vyhlášek, které bohužel podporuje vytváření bariér v přístupu značné skupiny žáků k pohybovým aktivitám, zejména pak žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním.
Název v anglickém jazyce
The phenomenon of unauthorized release of physical education in the Czech education system
Popis výsledku anglicky
Despite the existence of international agreements and strategic documents, but also the experience from abroad is gratuitous release of school physical education in our reality, and often used practice. The aim of the paper is to highlight some of the negative effects in the application of norms and standards in relation to the release of the pupils of the school of physical education at the elementary and secondary schools. The main method is the analysis of relevant sources, in particular the legislative standards. Results: The present contribution allows you to discuss over some passages of Act No. 561/2004 Coll. relating to the issue. It draws attention to the decree of Ministry of health No. 391/2013 which aims to act preemptively to protect the health of children and adults in the branch of sport, leisure activities and school physical education. We evaluate negatively in particular the fact that the legislative standards declare the possibility of release from the school of physical education menu without menu alternatives, which we consider to be the wrong decision of our legislators. The application of the relevant laws and decrees still deeper systemically creates barriers to access of some children, pupils and students for mobility activities, in particular pupils with special educational needs.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tělesná kultura
ISSN
1211-6521
e-ISSN
—
Svazek periodika
40
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
1-7
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—