Faktory ovlivňující sebeúčinnost studentů tělesné výchovy pro práci v integrované tělesné výchově
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F17%3A73586618" target="_blank" >RIV/61989592:15510/17:73586618 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/tk.2015.012" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/tk.2015.012</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/tk.2015.012" target="_blank" >10.5507/tk.2015.012</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Faktory ovlivňující sebeúčinnost studentů tělesné výchovy pro práci v integrované tělesné výchově
Popis výsledku v původním jazyce
Východiska: Předkládaný příspěvek navazuje na systematické zkoumání postojů učitelů a studentů tělesné výchovy (TV) ve vztahu k integrované tělesné výchově v České republice prováděných na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Dalším krokem ke zmapování úrovně integračního procesu v tělesné výchově je zjišťování úrovně sebeúčinnosti (dále jen self-efficacy) u studentů TV při začleňování žáků se zdravotním postižením do výuky školní TV. Cíle: Zjištění faktorů, které ovlivňují self-efficacy studentů tělovýchovných oborů ve vztahu k začleňování žáků se zdravotním postižením (mentálním, tělesným a zrakovým) do výuky tělesné výchovy. Metodika: Pro sběr dat byla použita česká verze dotazníku Self-Efficacy Scale for Physical Education Teacher Education Majors towards Children with Disabilities (SE-PETE-D; Block, Hutzler, Barak, & Klavina, 2013). Vzorek participantů tvořilo 186 studentů (125 mužů a 61 žen) učitelství tělesné výchovy z pěti českých univerzit. Data byla zpracována mnohonásobnou regresí za použití metody vkládání proměnných Stepwise. Výsledky: Byly zjištěny dva faktory, které ovlivňují self-efficacy ve vztahu k realizaci integrované TV. U subškál, zaměřených na mentální a tělesné postižení, jsme objevili dva faktory, a to zkušenosti s prací s osobami s mentálním/tělesným postižením v aplikovaných pohybových aktivitách (APA) a pohlaví. U subškály, zaměřené na zrakové postižení, byly identifikovaným faktorem zkušenosti s prací s osobami se zrakovým postižením v APA. Závěry: Na základě zjištěných výsledků lze konstatovat, že budoucí učitelé TV potřebují kvalitní vzdělávací program, zaměřený na získání praktických zkušeností s tělovýchovnou prací s osobami s postižením (v našem případě s postižením mentálním, tělesným a zrakovým), zejména pak s integračním procesem proto, aby se zvýšilo jejich self-efficacy pro tuto činnost.
Název v anglickém jazyce
Factors influencing self-efficacy of students of physical education toward working in integrated physical education
Popis výsledku anglicky
Background: This paper builds on systematic examinations of the attitudes of teachers and students of physical education in relation to integrated physical education (PE) in the Czech Republic. These were conducted at the Faculty of Physical Culture, Palacký University in Olomouc. The next step towards examination of the level of the integration process in physical education is to determine the self-efficacy of students of PE toward working in an integrated PE. Objective: Determine factors which affect self-efficacy of students of PE in relation to the inclusion of students with disabilities (intellectual, physical and visual) in physical education lesson. Methods: We used the Czech version of SE-PETE-D for data collection. The participants were 186 students (125 male and 61 female) of physical education from selected Czech universities. We used the multiple regression analysis (Stepwise method) for data processing. Results: We found two factors which influence self-efficacy toward working in integrated PE lesson. One factor is that gender influences self-efficacy toward working with pupils with intellectual and physical disabilities. Another factor is the practical working experience with people with disabilities influences self-efficacy toward working with pupils with intellectual and physical disabilities and visual impairment. Conclusions: The result shows that practical working experience with people with disabilities is a significant predictor of high score of SE-PETE-D. The recommendation for future education of students of PETE is to increase opportunities for gaining practical experience with persons with disabilities.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tělesná kultura
ISSN
1211-6521
e-ISSN
—
Svazek periodika
40
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
71-77
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—