Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Perspektiva svobodně zvolené hry dítěte ve školním prostředí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F19%3A73589184" target="_blank" >RIV/61989592:15510/19:73589184 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Perspektiva svobodně zvolené hry dítěte ve školním prostředí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hra je základní esencí života dítěte a současně základní formou učení pro život. Sociální, fyzický, intelektuální, kreativní a emocionální rozvoj dětí se děje podstatnou měrou prostřednictvím hry, zejména hry svobodně zvolené, vnitřně motivované a dítětem řízené. Klíčovým faktorem, který modeluje příležitosti a podmínky pro dětskou hru by měla být škola. Ve školním prostředí, které zahrnuje i prostor školní jídelny, družiny a zájmových kroužků organizovaných školou, děti tráví podstatnou část svého dne. Školy by proto svým vybavením a přizpůsobením prostoru měly být otevřené a přátelské k dětské hře. Zatímco už existuje řada příkladů úspěšné důsledné implementace svobodně zvolené a řízené dětské hry na školách například ve Velké Británii, v tradičně autokratických vzdělávacích systémech a metodách střední Evropy není tento přístup ani zdaleka normou. Příspěvek se zabývá první fází tříletého mezinárodního projektu Škola přátelská dětské hře (CAPS), do kterého je zapojena Univerzita Palackého v Olomouci, zastoupená Fakultou tělesné kultury. Cílem projektu je uznání významu hry v životě dětí a úprava školního prostředí tak, aby škola byla přátelská k dětské hře. V rámci první etapy projektu nejprve realizační tým uskutečnil studijní cestu do ukázkových škol ve Velké Británii, kde se seznámil s příklady dobré praxe. Poté byl vypracován projekt na úpravu školního prostředí vybrané základní školy. Realizační tým společně se skupinou vysokoškolských studentů představil názornou ukázku školy přátelské k dětské hře pro pedagogy, žáky a jejich rodiče. Na podkladě pozitivních ohlasů byl vypracován návrh na vytvoření pilotní školy, kde bude myšlenka podpory svobodně zvolené hry trvale šířena.

  • Název v anglickém jazyce

    Perspectives of the freely chosen children’s play in school environment

  • Popis výsledku anglicky

    Play is the essence of a child’s life. The play is the basic form of learning for life. All social, physical, intellectual, creative and emotional aspects are developed through play, especially through a freely chosen, intrinsically motivated and self-controlled play. A key factor shaping the opportunities and conditions for a child&apos;s play is the school. In the school environment, which includes school canteens, after-school clubs and hobby clubs organized by the school, children spend most of their day. Therefore, schools should be responsible for providing more play spaces and opportunities: to become more play-friendly. While there is a number of examples of successful implementation of freely chosen a child&apos;s play in schools in the UK, in the traditionally more autocratic educational systems and methods of Central Europe the approach is far from becoming a norm. The paper deals with the first phase of the three-year international project Children&apos;s Access to Play in Schools (CAPS), which the Palacký University in Olomouc participates, represented by the Faculty of Physical Culture. The aim of the project is to recognize the importance of play in children&apos;s lives and to adapt the school environment so that the school is friendly to children&apos;s play. As part of the first phase of the project, the implementation team made a study trip to UK elementary schools to observe the examples of good practice. Then a plan for adaptation of the school environment at chosen Czech elementary school was done. The implementation team, together with a group of university students, performed a demonstration of a play-friendly school for teachers, pupils and their parents. On the basis of generally positive feedback, a proposal was made to create a model school where the idea of supporting a freely chosen play would be constantly disseminated.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Přínosy a možnosti využití učení prožitkem a výchovy v přírodě v aktuálním edukačním kontextu i v historických souvislostech

  • ISBN

    978-80-87723-47-0

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    46-59

  • Počet stran knihy

    156

  • Název nakladatele

    Vysoká škola tělesné výchovy a spotu PALESTRA, spol. s r.o.

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly