Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sportovní psychologie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F22%3A73612925" target="_blank" >RIV/61989592:15510/22:73612925 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333192812" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333192812</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Sportovní psychologie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace je rozdělena na tři části. První část popisuje aktuální témata psychologie sportu v kontextu adolescence. Nejedná se o strohý učebnicový popis, ale o poznatky přesahu sportu do života dospívajících, kteří v tomto vývojovém období mohou mít problémy, jimž oni sami ani jejich okolí nerozumí. Dospívající sportovec potřebuje od dospělých (trenérů, rodičů) podporu a ujištění, že je v tom, co dělá, dobrý. Sportovní kariéra je profese, na kterou nemusí být „hlava“ mladého sportovce zcela připravena. Další kapitola se věnuje sportovní přípravě adolescentů, která má svá specifika a kterou nelze jednoduše okopírovat od dospělých. Zahrnuje témata sportovního tréninku, ročního tréninkového cyklu, psychické přípravy ve sportu i podrobný popis mentálního tréninku. Pro adolescenty je důležitá kreativní podoba sportovního tréninku a jeho systematičnost a smysluplnost. Důležitými faktory jsou důvěra ve vztahu trenér–sportovec, budování vlastní zodpovědnosti a samostatnosti, proto je nutné plánovat trénink společně. Jednou ze složek sportovního tréninku je složka psychologická, kterou lze ovlivnit podobně jako ostatní složky (kondiční, technickou, taktickou). Vše, co do oblasti pozitivního vlivu na psychiku spadá, lze označit jako psychickou přípravu. V užším pojetí se sportovec zaměřuje na konkrétní psychické dovednosti, které lze systematicky nacvičovat/procvičovat za pomoci mentálního tréninku. Pokud je součástí ročního tréninkového cyklu, maximalizuje výkonnost sportovců. Konkrétní techniky mentálního tréninku by si měl dospívající sportovec osvojovat v závislosti na jejich obtížnosti buď sám, nebo ve spolupráci s trenérem, potažmo sportovním psychologem. Odborníky opomíjeným, nikoli výjimečným jevem je v oblasti vrcholového sportu adolescentů působení vlastního rodiče v roli trenéra. Autoři na toto téma nahlížejí z různých úhlů pohledu, nesnaží se však o jeho hodnocení. Rodič může trénovat vlastního potomka, neměl by však zapomínat na to, že je dítěti v prvé řadě láskyplným rodičem. Zásadní je uvědomění rizik, která s sebou tento fenomén přináší ve vztahu k důležitosti zdravého vývoje (psychického, fyzického) mladého sportovce. Dále se ještě v první části publikace autoři věnují tématům na hranici psychologie sportu a klinické psychologie/psychiatrie, jež jsou opomíjena, avšak tento druh problémů se vyskytuje i u sportovců adolescentů. Stanoví hranici kompetencí psychologa sportu. Jde o téma syndromu vyhoření, který není běžně spojován se sportem, ovšem ani sportovcům se nevyhýbá. Dále poruchy příjmu potravy a závislosti. Těmto jevům by se mělo předcházet, aby sport přispíval k pozitivnímu rozvoji a zdraví mladých a nevytratily se radost a vnitřní motivace sportovce ani na vrcholové úrovni. Právě na této úrovni, kdy mladý sportovec podává svůj maximální výkon, je hranice přetížení velmi blízko. Dospívající sportovec si sám tuto hranici těžko ohlídá, významná je úloha trenérů a rodičů, kteří by měli riziko rozpoznat. Trenéři, rodiče a široká sportovní veřejnost by tedy měli vědět, že psychické problémy/poruchy jsou plíživé, nebezpečné a zákeřné a mohou mladého vrcholového sportovce ohrožovat, pokud je kladen přílišný důraz na výkon a body image. Dalším popisovaným rizikem je vznik závislostí, kterým jsou sportovci ohroženi stejně jako jejich nesportující vrstevníci. Roli hraje také to, že obětují své vrstevnické kontakty na úkor tréninku a sportovního výkonu. Jedním z důležitých témat je používání sociálních sítí. Teoretickou část uzavírá kapitola věnovaná sexualitě dospívajících. Autoři upozorňují na to, že sex je součástí života adolescentů nevyjímaje vrcholové sportovce. Stejně jako kdekoli jinde platí, že sexuální chování partnerů je vždy založeno na dobrovolnosti a oboustranném souhlasu. Je žádoucí, aby si sportovci, trenéři i rodiče uvědomovali, že takové chování má také právní rovinu a nese v sobě riziko sexuálního zneužívání. Druhá část publikace obsahuje devět případových studií ze sportovněpsychologické praxe zpracovaných formou komiksu. Jsou doplněny komentáři k problémovým situacím mladých sportovců. Komiksové zpracování je rozděleno na dva oddíly, z nichž první nastiňuje problém, druhý uvádí možné způsoby jeho řešení za pomoci sportovního psychologa a dalších zúčastněných postav. Ve třetí části monografie jsou uvedeny rozhovory se dvěma zkušenými sportovními trenéry a třemi vrcholovými sportovci. Jejich odpovědi na otázky tematicky korespondují s první a druhou částí publikace a přispívají k pochopení důležitých oblastí psychologie sportu.

  • Název v anglickém jazyce

    Sport psychology

  • Popis výsledku anglicky

    The publication is divided into three parts. The first part describes the current topics of sport psychology in context of adolescence. This is not a brief textbook description, but the knowledge of the transcendence of sport into the lives of adolescents, who may, in this developmental period, have problems that they and their surroundings do not understand. A sports career is a profession for which the „head“ of a young athlete may not be completely prepared. The next chapter deals with sports training of adolescents which has its own specifics and which cannot be easily copied from sports training of adults. The chapter includes the topics of sports training, annual training cycle, mental training in sport and a detailed description of mental training. The creative form of sports training and its cyclicity and meaningfulness are important for adolescents. The important factors are trust in the coach-athlete relationship, building responsibility and independence, therefore it is necessary to plan the training together. Everything what the psyche can be positively influenced by, can be described as mental training. In a narrower sense, the athlete focuses on specific mental skills, which can be systematically practiced with the help of mental training. Depending on the specific mental training techniques difficulty, the adolescent athlete should learn these techniques either alone or in cooperation with a coach or sport psychologist. Sometimes parents take the role of a coach, which is a phenomenon that is neglected by the experts, but not unusual in the field of elite adolescent athletes. A parent can train their own child but they should not forget that they are primarily supposed to be a loving parent. It is essential to be aware of the risks that this phenomenon could bring in relation to the importance of the healthy development (mental, physical) of a young athlete. The authors deal with topics on the border of sports psychology and clinical psychology/psychiatry. It is a topic of the burnout syndrome, which is not commonly associated with sport, but could be seen in athletes as well. Also eating disorders and addictions are included in this part of publication. The athletes should be prevented from these phenomena in order to positively contribute to their health and to maintain joy and inner motivation of the athletes at the highest level. The adolescent athletes find it difficult to control this border themselves, so the role of parents and coaches who should recognize the risk is very important. Therefore, coaches, parents and general sports community should know that that mental disorders are creeping, dangerous and insidious and they can threaten young elite athlete if too much emphasis is placed on the performance and the body image. Another described risk for the athletes as well as their non-athlete peers is the danger of a becoming addiction. What also plays a significant role is that the athletes are sacrificing their social contact with their peers at the expense of training and sports performance. One of the important topics is the use of social networks. The theoretical part concludes a chapter dealing with adolescent sexuality. The authors point out that sex is a part of adolescents´ lives, including the elite athletes. The second part of the publication includes nine case studies from sports-psychological practice made in the form of comics. They are supplemented by comments from problematic situations of young athletes. The comics part is divided into two parts, the first one outlines the problem and the second one presents the possible solutions with the help of sports psychologists and other characters involved. The third part of the monograph contains interviews with two experienced coaches and three elite athletes. Their answers correspond to the first and second part of publication and contribute to an understanding of important areas of sport psychology.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-271-3136-5

  • Počet stran knihy

    238

  • Název nakladatele

    Grada

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy