Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

How Czech adolescents perceive their physical activity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F23%3A73619994" target="_blank" >RIV/61989592:15510/23:73619994 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/46747885:24510/23:00011574

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mdpi.com/2227-9067/10/7/1134" target="_blank" >https://www.mdpi.com/2227-9067/10/7/1134</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3390/children10071134" target="_blank" >10.3390/children10071134</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    How Czech adolescents perceive their physical activity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Adolescence is a critical stage in the development of an individual’s physical activity (PA) habits and preferences. Adolescents’ perceptions of PA can influence their motivation to engage in PA and, consequently, their overall level of PA. Thus, our primary aim was to investigate whether Czech adolescents misperceive their peers’ PA. Our dataset comprised cross-sectional data on 1289 adolescents aged 11–15 years. PA was measured using self-reported items used in the HBSC study. To describe the gender and school grade differences in VPA, independent samples T, ANOVA, Mann–Whitney U, and Kruskal–Wallis H tests were performed. To analyze the effect of gender, school grade, school, and participants’ own PA on the underestimation of PA, binomial regression models were used. Our study points out that there is a discrepancy between self-perceived levels of PA and the perceived descriptive norms of peers’ PA. Adolescents underestimate the prevalence of sufficient PA, and thus perceived descriptive norms in PA as being worse than levels of own PA. These findings indicate room for targeted interventions based on social-norms-based approaches to increase the PA of adolescents or at least strengthen their actual positive behavior.

  • Název v anglickém jazyce

    How Czech adolescents perceive their physical activity

  • Popis výsledku anglicky

    Adolescence is a critical stage in the development of an individual’s physical activity (PA) habits and preferences. Adolescents’ perceptions of PA can influence their motivation to engage in PA and, consequently, their overall level of PA. Thus, our primary aim was to investigate whether Czech adolescents misperceive their peers’ PA. Our dataset comprised cross-sectional data on 1289 adolescents aged 11–15 years. PA was measured using self-reported items used in the HBSC study. To describe the gender and school grade differences in VPA, independent samples T, ANOVA, Mann–Whitney U, and Kruskal–Wallis H tests were performed. To analyze the effect of gender, school grade, school, and participants’ own PA on the underestimation of PA, binomial regression models were used. Our study points out that there is a discrepancy between self-perceived levels of PA and the perceived descriptive norms of peers’ PA. Adolescents underestimate the prevalence of sufficient PA, and thus perceived descriptive norms in PA as being worse than levels of own PA. These findings indicate room for targeted interventions based on social-norms-based approaches to increase the PA of adolescents or at least strengthen their actual positive behavior.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30304 - Public and environmental health

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Children-Basel

  • ISSN

    2227-9067

  • e-ISSN

    2227-9067

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    7

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    1-12

  • Kód UT WoS článku

    001038036900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85166289156